Un milió més per al ‘Conde’

El passat 9 de setembre deixàvem constància en un article a Mèdia.cat de la formalització de diversos contractes de publicitat entre la Generalitat de Catalunya i alguns mitjans de comunicació privats. D’aquella resolució, publicada al Diari Oficial de la Generalitat en ple mes d’agost, destacaven poderosament els 2,6 milions d’euros que s’enduia el Grup Godó (en concret, RAC 1, RAC 105 i 8 TV) en concepte d’inserció de càpsules de publicitat. Doncs bé, el DOGC del passat 14 de febrer donava publicitat a les subvencions estructurals concedides pel departament de Presidència a mitjans de comunicació privats en llengua catalana durant l’any 2013. La relació publicada fa referència a quatre àmbits diferents: mitjans digitals, premsa escrita, ràdio i televisió. I de nou, oh sorpresa, els mitjans més afavorits han estat els que són propietat del grup de comunicació amb seu a Diagonal 477.

Els mitjans de Godó encapçalen el rànquing dels més subvencionats de 2013 en dues convocatòries diferents: premsa escrita i ràdio. L’empresa editora de La Vanguardia s’endú la respectable quantitat de 835.436 euros per a la seva edició en paper, i Radiocat XXI –de la qual pengen RAC 105 i RAC 1– s’endú 141.852 euros. En total, Godó s’emporta un sucós pessic de 977.288 euros, el que representa gairebé el 15% de la totalitat de la partida prevista per ajuts a mitjans en tots els àmbits, que el 2013 va elevar-se fins als 6,59 milions. Godó és de llarg el més subvencionat de tots els grups mediàtics que editen en llengua catalana, seguit a distància per Hermes Comunicacions, editora d’El Punt Avui, que s’endú un total de 584.864 euros entre la capçalera en paper (481.788) i el digital (102.076). Després d’Hermes, el següent grup de comunicació més subvencionat per la Generalitat és Ediciones Primera Plana, propietària d’El Periódico: 540.492 euros. D’aquests, la immensa majoria són un ajut destinat a la publicació en paper (520.865 euros), i tan sols 19.627 van a la web. El quart grup de comunicació més subvencionat és Edició de Premsa Periódica Ara. En total la subvenció a l’Ara és de 526.553 euros, dels quals 333.867 van a l’edició en paper i 192.686 a l’edició digital.

La lectura atenta de la resolució publicada pel DOGC també ens deixa algunes perles per a la reflexió. Per exemple, permet constatar que el departament de Presidència subvenciona generosament els mitjans que depenen o simpatitzen amb l’Església catòlica. La Fundació Catalunya Cristiana per a l’Evangelització, editora de Catalunya Cristiana i de Ràdio Estel, s’endú un total de 102.538 euros, repartits entre la capçalera en paper (47.538) i la ràdio (55.000). Per que es facin una idea, això suposa més del total de subvencions de Time Out (que per les seves edicions en paper i digital s’endú 100.397 euros), Vilaweb (99.344 euros), la revista El Temps (91.077 euros) i Nació Digital (83.220 euros). De fet, encara que pugui tenir un punt surrealista, el cert és que Ràdio Estel s’endú més subvenció que Flaix FM (51.850 euros). Un altre mitjà ben vist en entorns eclesiàstics, l’agència Europa Press, va rebre durant 2013 24.993 euros de la Generalitat per a la seva edició en català. Durant 2013 l’executiu d’Artur Mas també va contractar a Europa Press el servei de notícies, pel qual va pagar 104.650 euros (segons consta al DOGC del passat 16 d’agost). I el 2012 l’agència es va endur 40.000 euros per a la potenciació del portal en català i aranès (DOGC de l’11 de febrer de 2013). Vaja: que en dos anys el Govern més sobiranista de la història ha invertit gairebé 170.000 euros en l’agència de notícies inspirada per l’Opus Dei, mentre estrangulava fins a l’extenuació la pobra ACN. De traca.

Les subvencions a mitjans són una pràctica habitual de tots els governs, i per a algunes publicacions especialitzades o minoritàries suposen una font d’ingressos important a l’hora de quadrar els comptes anuals. Al mateix temps, no cal imaginar cap mà negra: és lògic que La Vanguàrdia o RAC 1 rebin molts diners, per que tal com està estructurada la convocatòria percep més qui més audiència té. Tanmateix, és lògic aquest sistema? Ha de rebre més qui més públic té i, per tant, qui més recaptarà –com a mínim en teoria– en publicitat? Potser seria el moment de repensar a fons aquesta mena d’ajuts. Mentrestant, la lectura detallada del DOGC segueix oferint-nos moments de gran plasticitat. Saben quin és un dels mitjans menys subvencionats per la Generalitat? La resposta és òbvia: la Directa. L’any 2013, el setmanari només va rebre 1.605 euros d’ajut estructural per la seva edició en paper. Menys que la revista de l’Agrupació de Colles de Geganters de Catalunya (2.920 euros), la capçalera Església de Tarragona (4.095 euros), la publicació Taradell, que depèn del Bisbat de Vic (3.150 euros) o Pluja de Roses, la revista dels Carmelites Descalços de Catalunya i Balears (4.380 euros). Segur que l’acurat seguiment del cas Esther Quintana fet per la Directa no hi ha tingut res a veure.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.