Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

L’anunci de Ferrari de construir un parc temàtic en uns terrenys adjacents a Port Aventura amb una promesa d’inversió de 100 milions d’euros ha arribat avui a totes les portades de Barcelona. És una notícia important i segurament molt positiva per la probable creació de llocs de treball –encara que les previsions d’aquest tipus d’inversions habitualment es magnifiquen– i atracció de turistes i les informacions s’han bolcat en aquests aspectes.

Els mitjans però, han oblidat els clarobscurs de la notícia i els dubtes que planen sobre el model econòmic basat en els grans esdeveniments i que han estat un dels motius de l’actual estat de pràctica fallida econòmica en que es troba el País Valencià.

De fet, el maig de 2012 van fer-se públiques les negociacions per a construir aquest mateix Parc Ferrari a Xest. Llavors, l’Ara va publicar un reportatge amb les xifres d’inversió, espai i llocs de treball, les reaccions dels diferents actors i també una informació de context sobre el fracàs d’altres projectes similars rere l’intertítol de “El fantasma dels grans projectes”.

El mateix diari publica avui un reportatge similar sobre el mateix projecte a Salou –on per cert, les xifres d’inversió baixen de 1.000 a 100 milions d’euros però les de llocs de treball es mantenen en 2.000- però aquest cop no hi ha cap contextualització sobre els fracassos de parcs temàtics similars a altres llocs. Al contrari, totes les veus incloses en el text lloen la inversió i en són favorables.

El Punt Avui també informa dels fets emprant només fonts favorables a la inversió i l’únic punt crític l’aporta l’alcalde de Salou, Pere Granados, per la manca d’entesa política que manté paralitzat el projecte BCNWorld, projectat a la mateixa zona. “Ara més que mai, els grups n’han de prendre nota i posar fi a la demagògia política” se cita de forma textual.

El Punt Avui, però, va informar el novembre del 2012 que el Govern valencià havia trencat les negociacions amb l’empresa adjudicatària del parc ja que aquesta no havia acceptat la condició de “cost 0” per als pressupostos públics. És possible que l’empresa hagi renunciat a un finançament públic –directe o indirecte- en aquest cas, però en el text no es té en compte aquesta possibilitat ni es pregunta a cap dels responsables polítics citats.

També La Vanguardia va ser molt més cauta quan va anunciar-se la possible ubicació del parc a Xest. Llavors va fer-se ressò des del primer minut de les promeses de “transparència” i de “cost 0” per part del vicepresident valencià, José Císcar. El reportatge que publica avui -el més extens de tots,- en canvi, obvia totes aquestes prevencions i es titula de forma triomfalista que “Port Aventura accelera  amb Ferrari”. I el primer paràgraf del text comença així: “Li han plogut les núvies a Ferrari des de que, el 2010, va obrir el parc Ferrari World a Abu Dabi. València va oferir tot tipus de facilitats per a que el paradís temàtic de la poderosa marca s’instal·lés al costat del circuit de Xest, però després de mesos d’intensa i discreta negociació, Il Cavallino Rampante ha escollit Port Aventura com a partner”.