“És simptomàtic que sigui més fàcil indagar sobre la corrupció política que sobre certes activitats empresarials”

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Roger Palà, co-coordinador de l’Anuari Mèdia.cat. Els silencis mediàtics, que es presenta avui a les set de la tarda

Quines novetats aporta aquesta nova edició de l’Anuari?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Novetats no gaires, ja que hem volgut fer una cosa força continuista. Potser sí que hem tractat de donar més força a una cosa que ara està molt de moda, que és el periodisme de dades i que crec que, de fet, és quelcom que el periodisme ha fet sempre, ja que més enllà de la interpretació i el context el periodisme ha de tenir dades.

Però tornant al tema de les novetats, enguany la majoria de temes inclouen una infografia per tal de donar més recorregut a les dades que aporten i presentar-les de forma més directa i incisiva.

Una altra innovació d’aquesta edició seria l’extrema joventut de molts dels seus periodistes.

Sí. El tema de la fractura generacional hem preocupa especialment. Jo pertanyo a la generació nascuda a finals del 70, que som l’última que, tot i els problemes, encara vam poder col·locar-nos amb certa normalitat a les redaccions i fins i tot arribar a posicions de responsabilitat. Però els més joves s’han trobat un tap i si ara vas a qualsevol redacció veus que no hi ha periodistes, a excepció dels becaris, menors de 30 anys.

Des de l’Anuari hem fet un esforç per incorporar joves i gràcies als convenis signats amb sis universitats hem aconseguit que un terç dels temes estiguin escrits per periodistes nascuts després de 1990. I si ens remuntem a 1980 el percentatge puja fins als dos terços. El reportatge d’obertura el signa una estudiant de la Universitat de Vic que va néixer el 1992.

L’Anuari és un projecte a molt petita escala però crec que pot servir d’exemple per mostrar que hi ha una nova generació molt bona i que arriba amb molta força i crec que incorporar-la als mitjans es pot fer sense menystenir l’experiència acumulada per les generacions anteriors.

En quines temàtiques posa el focus l’Anuari d’enguany?

Hem parlat molt de la corrupció, però tractant de parlar-ne amb profunditat i mirada llarga i aportant dades inèdites amb marc dels Països Catalans. També seguim amb la tendència ja anterior de monitoritzar la feina de les grans corporacions empresarials; i després hi ha un parell de temes que escapen una mica de la tònica general de denúncia: Un reportatge en positiu d’una iniciativa alternativa i una mirada sobre un col·lectiu normalment tractat en blanc i negre del que es mira de trobar-hi els grisos.

Sense renunciar a parlar de temes silenciats durant l’any passat, hem intentat trobar temes amb perspectiva, que creiem que se’n parlarà durant el 2014.

Després de quatre anys i 60 reportatges, és possible traçar una tendència sobre quines són les temàtiques més silenciades als mitjans?

No ho sé, cal saber que els silencis són canviants. Per exemple, en el primer Anuari va sortir el ‘cas Urdangarín’ com exemple de silenci mediàtic i mira ara…

Sí que hem observat, però, dues coses. La primera és que quan es trenca un silenci és perquè al darrere hi ha un col·lectiu que treballa el tema, que el denuncia, que persevera fins que els mitjans ho acaben publicant.

La segona és que hi ha una cultura periodística que genera que només es parli en positiu de les grans empreses. Segur que en això hi influeix la publicitat, però la cosa no és tan simple, hi ha altres mecanismes més complexos que provoquen que sigui molt difícil –o que es trobi poc interessant- criticar certes pràctiques de grans corporacions. I en tot cas és simptomàtic que sigui més fàcil indagar sobre la corrupció dels polítics que sobre aquestes activitats empresarials.

A l’epíleg de l’Anuari feu un resum amb números del que ha estat l’experiència. N’esteu contents?

Sense perdre de vista la modèstia del projecte, hem volgut destacar que des que vam posar en marxa el web de l’Anuari, aquest ha tingut 50.000 visites amb 33.500 usuaris únics i s’ha descarregat sencer 13.000 vegades. A més hem fet centenars de presentacions arreu dels Països Catalans, hem tingut ressò a diaris, revistes, ràdios i televisions… Crec que el balanç numèric és força positiu.

Aquest mateix epíleg sona a balanç de comiat.

Això ho explicarem millor a la presentació de l’Anuari avui a la tarda, però tant el Sergi Picazo com jo hem decidit que després de quatre anys ja toca tancar una etapa i donar un relleu a nous coordinadors. L’Anuari és un projecte col·lectiu, impulsat a més per una associació de periodistes, pel que és important visualitzar-ho renovant-ne les cares visibles.

També hem fet una reflexió més professional en el sentit que volem seguir fent el tipus de periodisme que hem pogut desenvolupar a l’Anuari i per això potser calia plantejar-se nous objectius, tot per tal d’avançar amb més força.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019