Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) publica avui un acord marc sobre la contractació de publicitat a mitjans de comunicació. Aquest acord, que té una vigència de dos anys i que pot incloure contractes per valor de 77 milions d’euros més IVA, centralitza per primera vegada els contractes a agències o centrals de mitjans que escollirà el mateix Govern via concurs públic. Un cop fet aquest pas els diferents organismes públics podran contractar amb cadascuna d’aquestes i només publicar les clàusules d’adjudicació “si ho consideren necessari”.

Segons explica la Fundación Civio en una anàlisi , el nou sistema és molt m´s centralista, ja que limita les empreses que podran optar a contractes públics a cinc que tinguin un volum de negocis d’un mínim de 600.000 euros durant un dels últims tres anys. A més, denuncien, que l’actual sistema augmenta encara més l’opacitat actual d’aquest tipus de contractes, ja que si fins ara no podia saber-se quins mitjans rebien més o menys insercions i amb quins criteris se seleccionaven aquests, ara ja ni tan sols podrien saber-se els plecs de condicions dels contractes.

El pastís de la publicitat institucional és un dels grans suports dels mitjans més grans i, a diferència de la resta de publicitat, va en augment. Si el 2013 l’Administració General de l’Estat –que no inclou autonomies, diputacions o ens locals- va gastar-se 33 milions en promocionar-se, pel 2014 han pressupostat un total 42 milions en 72 campanyes diferents.

Fins ara era possible saber quina part de cada contracte es destinava a premsa, ràdio o televisió, però no quan a cada mitjà individualment i per quins criteris. La filtració de les dades de la campanya contra la violència de gènere del ministeri de Sanitat el setembre passat va desencadenar un escàndol, com a mínim als mitjans digitals, ja que cap mitjà imprès en va parlar. En aquesta ocasió va saber-se que La Gaceta va rebre 480 vegades més diners per lector que 20 Minutos o La Razón 15 vegades més que El País.

La pressió als mitjans via publicitat institucional està a l’ordre del dia després que RCS MediaGroup, propietari de El Mundo, al·legués que havia perdut fins a 14 milions d’euros en insercions d’entitats controlades pel PP en la mateixa època en que va fer plegar Pedro J. Ramírez com a director.