Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Alfaguara –propietat del Grupo Prisa, editora d’El País– va vendre fins a un milió d’exemplars de la seva edició del Quixot al Govern veneçolà l’any 2005, coincidit amb el 400 aniversari de la publicació del llibre original. Els llibres, que portaven els logotips del “Govern bolivarià” -que des d’El País sovint s’ha definit com a “règim dictatorial”- i la campanya “Veneçuela, ara és de tots” van ser regalats a totes les places bolívar del país, segons va explicar el propi president de l’època, Hugo Chávez al programa televisiu Aló Presidente.

L’edició veneçolana, però, contenia alguns canvis més, a banda dels logotips, que l’original publicada a Madrid mesos abans. El pròleg ja no el signava l’escriptor peruà Mario Vargas Llosa, molt crític amb el govern de Chávez, sinó pel també premi Nobel, José Saramago, qui havia defensat repetidament les polítiques bolivarianes.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Aquesta dada ha estat recuperada pel número de la revista Mongolia que va arribar als quioscos la setmana passada a la seva secció destinada a explicar el funcionament de les empreses periodístiques.

El País va publicar, en el seu moment, la notícia de l’edició gratuïta del Quixot a Veneçuela, però limitant-se a un breu teletip de l’agència France Press i sense citar ni el nom de l’editorial ni el cost de l’operació. Tres dies abans, però, el mateix diari havia publicat que el Govern mexicà –presidit llavors pel conservador Vicente Fox- també regalaria un milió d’exemplars de la mateixa edició del Quixot, aquesta amb el pròleg original de Vargas Llosa. En aquesta notícia si s’explicitava la implicació d’Alfaguara i el cost total de quatre milions d’euros, dada que serveix a Mongolia per calcular el la factura presentada per Alfaguara a Caracas.

Les dues notícies d’El País contenen, a més, una altra diferència significativa des del mateix titular. En el cas veneçolà s’explica que serà “Chávez” qui regalarà els llibres. Mentre que en l’altre s’opta per la fórmula molt més institucional del “Govern mexicà”, tot i que en ambdós articles s’especifica que totes dues iniciatives responen a “decisions personals” dels respectius presidents.

L’article de Mongolia recorda aquests acords de Prisa amb el Govern veneçolà arran de les recents informacions publicades a El País en que “acusa” a la fundació CEPS –que relaciona amb Podem, tot i que aquesta formació encara ni tan sols existia- d’haver cobrat “3,7 milions de Chávez en 10 anys”. Xifra que es correspon a diferents serveis prestats per aquesta fundació al Govern veneçolà, de la mateixa manera que ho va fer l’editorial Alfaguara.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019