Entrevista a Elisenda Rovira, nova coordinadora de l’Anuari Mèdia.cat.

El 5 de juliol el Grup de Periodistes Ramon Barnils –editor de Mèdia.cat- celebrava la seva assemblea anual i, entre altres decisions, aprovava el nomenament d’una nova coordinadora de l’Anuari Mèdia.cat, que a partir d’ara deixarà d’estar dirigit per Roger Palà i Sergi Picazo.

Després de quatre edicions, l’Anuari Mèdia.cat afronta el primer relleu en la seva coordinació. En quines condicions s’ha donat?

En Roger i en Sergi volien un canvi i a més ara estan endegant un altre projecte, així que tocava fer algun tipus de canvi. De totes formes ells segueixen vinculats al projecte encara que d’una altra manera, però l’Anuari mantindrà la seva experiència.

S’ha apostat per una noia jove, sense massa currículum en el periodisme d’investigació i vinculada de fa poc al Grup Barnils. Què creus que vol dir això?

Bé, és un perfil molt diferent al que hi havia fins ara, jo he estat molt poc vinculada als altres anuaris i això vol dir que no hi estic massa condicionada pel que s’hi va fer, en certa mesura la meva feina és aportar una mirada nova.

Ja a l’Anuari vinc a aportar-hi energia, feina i idees noves, però com ni en Sergi ni en Roger se’n desvinculen vol dir que mantenim el bagatge acumulat fins ara. Volem fer coses noves, però no començar de zero.

Es pot avançar alguna cosa d’aquestes novetats?

Està tot molt al principi, pensa que se’m va oferir la feina fa sols de dues setmanes. Ara hem de pensar-hi molt, parlar amb molta gent i trobar la forma de millorar l’Anuari sense que deixi de ser l’Anuari, un producte que crec que està molt bé i ha donat molts bons resultats.

Però la primera impressió, unes idees de cap on podrien anar aquests canvis…

L’Anuari és un projecte de reportatges escrits i ha de seguir sent així, la idea és mantenir el paper, però crec que a més podria explorar nous formats, ser més interactiu. Això són idees, després hi ha pressupostos i has de tornar a la realitat [riu].

Una de les apostes de l’Anuari les darreres edicions és la seva relació amb les universitats. Això es manté?

Sí, aquesta segueix sent una pota important, no només econòmica, sinó també per ressò, abast, etc. A més facilita la participació de periodistes joves, els ofereix un espai en un tipus de periodisme compromès que sovint està amagat i molts estudiants no saben ni que existeix. És una aposta des de la base per tal de visibilitzar les alternatives.

Una de les funcions de l’Anuari era oferir un tipus de periodisme quasi desaparegut dels mitjans. A la propera edició hi haurà Crític, sorgit en bona part de l’experiència del mateix Anuari. És aquest un repte nou?

Evidentment aquest factor implica un escenari nou i un repte. Crec que hi ha molt periodisme d’investigació per fer i espai de sobres per als dos projectes, encara que l’Anuari ha de mantenir la seva personalitat pròpia.

L’Anuari seguirà sent un projecte del Grup Barnils i és probablement la seva iniciativa amb més visibilitat i trajectòria i això és important, però el fet que existeixi aquesta col·laboració entre Crític i l’Anuari és important per a que ambdós col·laborem enlloc de competir.