Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Ahir ingressava a presó l’expresident balear Jaume Matas. Per primera vegada des de la transició un càrrec d’aquest nivell era empresonat per corrupció i per tant, el fet era noticiable per molt que fos esperat. Tot i això, força diaris i informatius no han obert amb aquest tema i n’hi ha, fins i tot, que no ho han posat ni tan sols a portada.

Sorprenentment, on ha costat més que l’ingrés de Matas a la presó de Segovia arribés a les portades ha estat a Barcelona. Només l’Ara ha inclòs la imatge a la seva primera pàgina. Ni la proximitat cultural i geogràfica amb les Balears ni, pel que sembla, la temptació de passar pàgina del cas Pujol han ajudat a destacar la notícia.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

A València, sí que ho destaca Las Provincias –juntament amb més informació sobre Pujol en portada per quart dia consecutiu-, mentre que la preimputació de Juan Cotino queda reduïda a un quadre minúscul. Aquesta és precisament la informació que més destaca Levante, que, en canvi, s’oblida de Matas.

És a Madrid on el resultat era més previsible: mentre El Mundo i El País s’hi informen en portada de l’empresonament, ABC i La Razón l’obvien totalment.

A les Illes, com era d’esperar, la notícia és a totes les portades, però no sempre és la principal notícia. El Diario de Ibiza prefereix dedicar titular i imatge principals a la crisi municipal d’Eivissa i relegar a una columna les vicissituds del seu expresident.

Pel que fa a les televisions, la notícia va obrir els informatius de les principals cadenes d’àmbit estatal –que van referir-se a Matas com “l’exministre espanyol”- excepte TVE, qui en va informar després d’una llarga portada dedicada a la reunió entre Mariano Rajoy i Pedro Sánchez amb la consulta catalana de fons. Antena 3, que no penja els informatius sencers al seu portal relega la notícia a la 15 notícia del seu portal web, però cal tenir en compte que les portades digitals poden haver canviat molt des d’ahir a la tarda.

IB3 també va obrir amb una llarga cobertura sobre el cas, que va ser la tercera notícia a TV3, per darrere del cas Pujol i la reunió Rajoy-Sánchez.

Pel que fa a les ràdios, la dificultat en recuperar els butlletins informatius via web fa difícil oferir-ne un seguiment acurat. El que sí que pot saber-se és que la notícia és l’onzena notícia al portal de la Cadena COPE –que no hi dedica espais destacats com l’editorial o l’enquesta- i la divuitena a la Cadena SER. A Onda Cero i RAC1 ni tan sols hi apareix. Catalunya Ràdio, única emissora que penja el seu informatiu vespertí al web, aquesta va ser la segona notícia, darrere del cas Pujol.

Aquesta agilitat de les portades digitals ha provocat que no s’hagin inclòs diaris en aquest format en aquesta anàlisi, ja que en el moment de la seva redacció.