Si està registrat al web d’El País com a usuari –el que li permet comentar les notícies, interactuar amb altres internautes, etc.- o en altres portals del Grupo PRISA, l’11 d’agost va rebre un correu anunciant-li que l’empresa havia “actualitzat les condicions de protecció de dades i d’ús dels serveis”. En cas de no estar d’acord amb les noves condicions cada particular tenia el dret a comunicar-ho mitjançant un correu postal a les oficines de PRISA situades al carrer Yuste de Madrid. “Si en els 30 dies vinents no hem rebut cap comunicació per la teva part, entendrem que estàs d’acord amb les noves condicions”, finalitzava el correu citat.

Deixant de banda la probable intencionalitat d’enviar aquesta comunicació a mitjans d’agost, el canvi unilateral de les condicions de privacitat i ús de servei i, sobretot, les opcions ofertes a l’usuari per tal d’oposar-s’hi ometen algunes de les garanties fixades al Reial Decret 1720/2007 que desenvolupa la Llei Orgànica de Protecció de Dades (LOPD).

En concret, l’article 24 estableix que “S’haurà de concedir a l’interessat un mitjà senzill i gratuït per a l’exercici dels drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició” i a més es prohibeix específicament l’obligació d’emprar “de cartes certificades o similars”. A més a més, en el punt 5 es recorda que “el responsable del fitxer o tractament haurà d’atendre la sol·licitud d’accés, rectificació, cancel·lació o oposició exercida per l’afectat encara que no hagi utilitzat el procediment establert específicament a l’efecte per aquell, sempre que l’interessat hagi utilitzat un mitjà que permeti acreditar l’enviament i la recepció de la sol·licitud”.

Així doncs, és evident que la notificació d’El País no informava correctament dels drets del particular les dades del qual estaven tractant, en no oferir la possibilitat de cancel·lar el compte pel mateix mitjà que l’empresa informava del canvi de la seva política de privacitat: un simple correu electrònic.

A més, el dret a modificar o cancel·lar les dades és permanent, pel que el termini de 30 dies per informar de l’oposició al canvi podria considerar-se, com a mínim, informació confusa.

Sense una denúncia de cap particular per la negativa de PRISA a negar-se a modificar unes dades per no haver seguit el procediment marcat per l’empresa –la carta postal- no pot afirmar-se que aquesta hagi incorregut en cap il·legalitat, però en tot cas la informació que ha ofert als seus clients és incompleta, interessada i porta a engany.

La nova política de privacitat

Ja fa mesos que El País va canviar la seva política de registres, obligant a l’usuari a donar més dades a l’empresa –tals com: nom, cognoms, data de naixement, gènere, adreça, adreça de correu electrònic o número de telèfon- si volia tenir visibilitat completa per als seus comentaris. A més també l’empresa “recollirà dades d’ús i navegació relatives als serveis que utilitza l’usuari, com l’utilitza, quan, quin tipus d’usuari és, o si accedeix a un email enviat per PRISA o a un anunci publicitari mostrat en qualsevol dels Serveis PRISA”, segons pot llegir-se a la pròpia pàgina del diari.

Tota aquesta informació pot ser analitzada per “gestionar productes o serveis”, “enviar informació editorial” o “remetre comunicats o informació institucional del Grup”. Això sí, per compartir aquesta informació amb terceres empreses continuarà sent necessària –tal com obliga la llei- el consentiment de l’usuari.