Sovint els mitjans presenten el procés sobiranista català com una eterna picabaralla entre les elits polítiques on els ciutadans a penes hi tenen veu, i això a pesar del seu evident impuls popular. Als mitjans de Madrid aquesta tendència es porta a l’extrem, acostumant a personalitzar qualsevol notícia relacionada amb el president Artur Mas, però també a Barcelona, un periodisme acostumat a cobrir declaracions i contradeclaracions oblida massa sovint –reportatges “de color” a banda- com es viu des de la ciutadania.

Avui hi ha un exemple força evident d’aquesta tendència. A pesar de la sorollosa i massiva cassolada que va mobilitzar centenars de milers de persones a les principals ciutats catalanes, avui la notícia només ha estat destacada a la portada d’El Periódico –deixant a banda la referència indirecta de l’Ara amb un “La gent empeny”.

Però la lentitud de reacció no només es troba als mitjans impresos. Tampoc els digitals o els audiovisuals no van saber avançar-se al sorollós tsunami i –amb excepcions com Vilaweb– els va passar per alt fer notícies prèvies o utilitzar els seus comptes de Twitter per fer seguiment en directe de l’acció.  Una TV3 a la qual sovint s’ha acusat de promoure les accions sobiranistes –o potser per això mateix- no va informar de la convocatòria de la cassolada al Telenotícies Vespre emès a penes una hora abans.

Unes prevencions que no van impedir que la mobilització fos realment massiva, amb un repic clar i contundent almenys a Barcelona i altres grans ciutats. Es demostrava, una vegada més, que la ciutadania té amb les xarxes socials la capacitat de superar els mitjans de comunicació a l’hora d’imposar una agenda política. De fet, l’etiqueta #cassolada va arribar a figurar entre les tendències dominants a escala mundial a Twitter i va venir acompanyada per desenes de vídeos penjats a internet.

Almenys, la cadena pública catalana va informar a posteriori de la mobilització i va anunciar que aquesta es manté diàriament fins dissabte vinent.

A Madrid el so de les cassoles no va arribar tan clarament. A 24 Horas –el canal informatiu de TVE-, que just en acabar la protesta començava l’informatiu nocturn La noche en 24 horas amb un ampli seguiment de l’actualitat catalana, entrevista a Albet Rivera inclosa, ni tan sols va mencionar-se la resposta popular. Mentre els diferents analistes desgranaven possibles escenaris per diumenge i dilluns vinent i Rivera parlava sobre majories polítiques alternatives ningú es preguntava que pensaven els centenars de milers de persones que pocs minuts abans havien protagonitzat una protesta realment massiva de forma espontània i autoconvocada.

A La Sexta l’única informació de la mobilització que pot trobar-se al seu web és la que va fer l’humorista Andreu Buenafuente en el seu monòleg. TeleCinco almenys li dedica un breu vídeo. El País, que té una secció en la versió digital titulada “Tot sobre la Consulta Catalana del 9N” s’ha esperat fins a les 11 del matí d’avui per publicar la notícia, en lloc de traduir la versió en català del diari disponible des d’ahir a les 10 hores i 20 minuts. El Mundo ni tan sols això i no informa dels fets.

A pesar d’això, el més probable és que aquesta nit la cassolada torni a sonar encara més fort que ahir en un ambient que, a Catalunya, s’assembla cada cop més al de març de 2004 –el periodista Saül Gordillo en va oferir algunes comparacions, sobretot tecnològiques, des del seu perfil de Twitter- quan, per cert, unes cassolades van precedir un tomb electoral sense precedents.