La percepció dels professionals de RTVE que el Govern espanyol vol forçar la màquina per utilitzar els mitjans públics com a eina de manipulació està generant cada cop més mala maror dins la plantilla. En aquest sentit, la publicació de l’informe Mèdia.cat “L’espiral del silenci a anàlisi” ahir mateix, en el que els diferents canals públics quedaven retratats com els mitjans menys plurals juntament amb la COPE no hi ha ajudat gens.

Algunes fonts informen que l’estudi està circulant àmpliament entre els treballadors de RTVE i està afegint més llenya al foc. El fet que l’Ara optés per titular la seva ressenya de l’estudi precisament amb la dada de RTVE –“RTVE: 50 tertulians contra la consulta, cap a favor”- tampoc ha ajudat a calmar els ànims.

Des d’alguns perfils sindicals en xarxes socials s’han fet ressò de l’informe i des de la secció sindical de CGT s’hi afegia un “Quina vergonya!” a l’hora de referir-se als resultats obtinguts per la cadena.

Segons les dades recopilades a l’estudi, cap de les tres tertúlies de RTVE analitzades –Los desayunos, de TVE, La noche en 24 horas, del Canal 24 horas i Las mañanas, de RNE- va contractar un sol opinador favorable a la independència de Catalunya o ni tan sols la consulta. A pesar que el percentatge de tertulians que defensaven aquestes postures és molt marginal a tots els mitjans amb seu a Madrid, només la ràdio de la Conferència Episcopal igualava aquesta unanimitat, amb la diferència que d’aquesta ràdio només se’n va analitzar un programa i de l’ens públic tres.

Les dades d’aquest informe se sumen als darrers escàndols sobre la línia editorial de la radiotelevisió pública espanyola. Fa tan sols tres setmanes el Consell d’Informatius de RTVE presentava un manifest signat per quasi 1.500 treballadors de l’ens titulat “Davant una situació límit” on denunciava “la utilització partidista progovernamental dels Serveis Informatius del mitjà públic on treballem”. Aquest manifest va venir precedit per una contundent protesta espontània que va evitar que la dimissió del director de RTVE, Leopoldo González Echenique, el passat setembre, fos coberta pel Telediari amb una peça de 20 segons.

Aquests mateixos treballadors van tenir l’opció de demostrar el seu enuig fa només tres dies, quan dels 1.684 empleats, només 28 van donar suport –en un referèndum no vinculant- al nomenament de José Antonio Álvarez Gundín com a nou cap d’informatius. 543 hi van votar en contra i la resta o bé van abstenir-se o bé van votar en blanc.

Per acabar de reblar el clau, el PP ha presentat una esmena a la proposta de Llei de Seguretat Ciutadana que inclouria les instal·lacions de RTVE dins la llista de les que “presten serveis bàsics” i per tant no s’hi podrien realitzar protestes amb amenaça de multes de fins a 600.000 euros. Recentment, les protestes de treballadors de RTVE contra les retallades s’han sentit clarament mentre s’emetien programes en directe.