La setmana passada el Govern espanyol va obrir un portal de transparència informativa i el debat que va protagonitzar més notícies, segons l’anàlisi feta per Media.cat, va ser el dels salaris dels alts càrrecs del Govern i la diferència amb el que cobraven els membres del Govern estatal, de les indemnitzacions en cas de cessament o del seu patrimoni. Un total de 31 informacions (vuit de l’ABC, vuit d’El Mundo, set de La Vanguardia, quatre d’El País,  dues d’El Periódico, una de l’ Ara i una altra d’El Punt) sobre les 64 analitzades enfoquen la peça a a partir d’aquests elements. D’aquestes només tres parlen de les indemnitzacions (a La Vanguardia, El Mundo i l’ABC) i dues del patrimoni (El Mundo i El País). Aquest predomini ha soterrat altres possibles debats o focus informatius possibles per als mitjans un cop estrenat el portal de la transparència: un d’ells és el de la “porta giratòria” (és a dir el pas dels directius del Govern a l’empresa privada i a l’inrevés) de la qual es pot trobar informació al portal a l’apartat Autoritzacions de compatibilitat per a activitat privada dels alts càrrecs efectuades en l’any 2014. Si bé no es pot dir que el tema hagi estat silenciat, sí que es pot afirmar que ha estat minimitzat per l’hegemonia del  debat salarial. Les informacions que aborden la matèria són només tres, sobre un total de 64: d’El Mundo, Doce ex altos cargos han recibido autorización para irse a la empresa privada en 2014; d’El País, El primer registro de las ‘puertas giratorias’ ; i de La Vanguardia, Un asomo a la ‘puerta giratoria. El País i El Mundo són els que més aprofundeixen en el tema, tot i que El País i La Vanguardia són els que més clarament enfoquen el titular parlant clarament de “porta girtòria”, un terme que s’ha popularitzat recentment i que no cita El Mundo.

Mitjans crítics amb el portal

Els principals mitjans espanyols, El País i El Mundo es mostren crítics amb el portal de transparència del Govern espanyol i aborden les deficiències que té amb titulars de caire interpretatiu: El Mundo, El Portal de la Transparencia: mucho ruido y pocos datos; El País, El Gobierno se abre a la transparencia con trabas y límites i 12 límites para dar información ; i, també, ElDiario.es, Portal de Transparencia: un escaparate de información difícil de masticar para el ciudadano. El País afegeix fins i tot un titular amb una comparativa internacional que indica que la  nova llei deixa a Espanya en el lloc 64º del ‘rànking’ sobre transparència. La resta de mitjans analitzats van optar per titulars neutres i més informatius.

En aquest sentit, si bé hi ha hagut investigació al voltant de les deficiències del portal governamental que es plasma en les informacions crítiques, la majoria de les notícies s’han dedicat als salaris a partir d’una dinàmica habitual en periodisme polític: l’intercanvi de declaracions dels dirigents polítics dels dos principals partits que en moltes ocasions copen la informació d’aquesta secció. En aquest cas s’han centra en la posició del PP que considera baixes les remuneracions dels membres del Govern, i el PSOE que ha demanat que es baixen els salaris dels alts càrrecs i que siguen públics els seus patrimonis. En canvi, no s’ha generat debat sobre altres matèries tan importants com ara el control de l’accés al sector privat dels càrrecs públics.

El Mundo i ABC destaquen el finançament de partits independentistes
Un altre dels focus de les informacions elaborades a partir de les dades del nou portal de transparència del Govern espanyol és la dels diners rebuts pels partits polítics i les fundacions afins. Apareixen notícies al respecte que citen en una mateixa peça a tots els partits diaris com ara El Periódico, La Vanguardia, El Diario.es, El País, El Punt+Avui, El Mundo i l’ABC. LAra no ho destaca amb un titular específic. El que resulta més remarcable del tractament informatiu d’aquest tema és que tant El Mundo com l’ABC elaboren una informació cadascun en les quals desglossen els diners rebuts pels partits independentistes de l’Estat espanyol:  l’ABCCiU y ERC reciben más de tres millones en subvenciones i  El MundoLos partidos independentistas han recibido ya 3 millones de subvenciones este año, uns titulars que juguen a presentar una suposada contradicció en ser independentista i rebre fons públics de l’Estat amb un clar afany deslegitimador. En aquest sentit, també és destacable que els mitjans espanyols li han dedicat una major cobertura al portal governamental que els catalans: 45 peces informatives dels espanyols front les 19 dels catalans.

Per a l’elaboració de la peça s’han analitzat els titulars de 64 notícies entre els dies 11 i 15 de desembre repartides entre 16 de l’ABC, 14 d’El Mundo, 12 d’El País, 11 de La Vanguardia, quatre d’El Periódico, tres d’ElDiario.es, i dues respectivament d’El Punt+Avui i l’Ara.