Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Almenys Antena 3, Telecinco, Cuatro i 8tv, entre els canals que es poden sintonitzar als Països Catalans va incloure ahir en els seus informatius una peça sobre l’anomenat ‘blue monday’, una estratègia publicitària de caràcter viral disfressada d’estudi científic que assegura que el tercer dilluns de gener és el dia més trist de l’any.

El ‘blue monday’ va ser ideat el 2005 per l’empresa de comunicació britànica Porter Novelli per a una campanya publicitària d’una agència de viatges. Per a fer-ho més creïble el doctor en psicologia Cliff Arnall, professor a un centre extern adscrit de la Universitat de Cardiff, els va cedir el seu nom i, fins i tot, els va elaborar una suposada fórmula matemàtica que donaria “credibilitat” a aquesta tesi. Més tard, Arnall va calcular el “dia més feliç de l’any” i el va vendre a una marca de gelats.

La història fins i tot té la seva pàgina a la Wikipedia on se n’explica l’origen i la seva absoluta manca de fonament científic. Ahir alguns blogs i digitals van explicar aquesta versió.

Tot i això, una dècada després de la invenció de la faula, aquesta va ser considerada notícia per les dues cadenes més vistes a l’Estat espanyol. Antena 3 assegura que “ho diuen les matemàtiques” i Telecinco i Cuatro –que comparteixen el mateix vídeo- que “no és només una hipòtesi: un psicòleg britànic ho va demostrar amb tota una fórmula matemàtica”.

Per la seva banda, 8tv va dedicar fins a 20 minuts del debat dirigit per Josep Cuní, amb el psicòleg social Josep Maria Blanch com a convidat, a discutir sobre els factors ambientals dels estats d’ànims amb el ‘blue monday’ com a excusa sense explicar en cap moment l’origen anticientífic i comercial de la data i només es va precisar que “la fórmula no és matemàtica, és psicològica”.