La facturació de 425.000 euros per feines d’assessorament a països llatinoamericans per part del dirigent de Podem, Juan Carlos Monedero, ha mogut rius de tinta i hores de cobertura audiovisual, sobretot en tertúlies.

Per fer-nos una idea de la importància que els grans mitjans han donat al cas només cal comptar les vegades que ho han destacat en portada:  El País i El Mundo dues vegades, i La Razón i Las Provincias una.

I això, per uns fets que difícilment troben justificació informativa. Monedero no ocupa cap càrrec públic ni els diners cobrats provenen de fons públics d’una administració espanyola. Tampoc ha comés cap il·legalitat i ha declarat els seus ingressos a l’Estat espanyol, més enllà del debat ètic sobre si hauria pagat més impostos amb una o altra figura fiscal, amb el que la importància real dels fets va empetitint-se a mesura que es coneixen més detalls.

De fet, l’extensa cobertura mediàtica s’ha basat en insinuacions i mitges veritats, com per exemple que no donava explicacions, quan, agradin o no, poden trobar-se aquí. I també afirmacions sense base demostrable, com el reportatge on s’assegura que va ingressar un altre milió d’euros mitjançant la Fundació CEPS en el que l’única font de la informació és un anònim de la “seguretat de l’Estat” i en el que ni tan sols es contacta amb aquesta fundació per saber-ne la versió.

En una època de crisi del periodisme d’investigació, diversos diaris han emprès una cursa a corre-cuita per esbrinar l’origen, circuit, justificació i legalitat de 425.000 euros. Cursa que ha entroncat amb una altra cercant qualsevol contradicció en el currículum del mateix Monedero. Contradiccions, anomenades “falsedats” en portada, però només exageracions en l’article interior.

Aquesta inversió de temps i mitjans contrasta amb la cobertura que ha rebut el fet que un dels nous inversors de referència de la privatitzada AENA –amb un 6,5% de les accions- sigui un fons d’inversió anomenat The Children’s Investment Fund (TCI), amb seu a les Illes Caiman, un dels paradisos fiscals més opacs del món, i més concretament en un edifici que allotja fins a 19.000 empreses. El volum econòmic d’aquesta inversió podria rondar els 400 milions d’euros.

A pesar que la notícia va ser publicada fa dos dies per ElDiario.es i que ahir va ser divulgada –de forma tangencial- en un teletip d’EFE, és impossible trobar-hi cap referència a les edicions digitals d’El País, El Mundo, La Razón o Las Provincias, que en canvi sí han cobert com un èxit la sortida en borsa de l’empresa aeroportuària espanyola.