Diccionari de butxaca

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Ases!

Micos!

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Gossos!

Lloros! I gats!

Avui arriba el gran dia. El dijous de la setmana passada des del Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB) començàvem una campanya escampant cinc postals una amb cadascun d’aquests animals; el lema ‘Un altre periodisme és possible’; marcant una data, ‘3 de febrer’, i una etiqueta per a Twitter, #DónaVeu. Una iniciativa que a dia d’avui ja sabeu que era per fer boca d’una campanya que creiem important: el finançament del cinquè Anuari Mèdia.cat dels silencis mediàtics i de l’Observatori crític dels mitjans.

En les quatre edicions anteriors del recopilatori de reportatges s’ha anat recollit temes que han acabat aflorant als grans mitjans de comunicació i, fins i tot, a les fiscalies i jutjats. La llista és llarga. Temes que ja hi eren però ja sigui per la complexitat, la voluntat de no incomodar els poders, de no tenir recursos per furgar una mica o vés a saber per què quedaven ocults, deixant els executors en una via lliure contra el bé comú. Els diferents volums conformen un vademècum contra la malaltia de l’oblit, el virus de la mentida i la síndrome de l’ocultació. Si no es tenen en paper, és sa i recomanable descarregar-se’ls, de debò.

L’Anuari el va començar coordinant Roger Palà el 2011, a qui, l’any següent, se li va sumar Sergi Picazo. Han conformat una parella de bèsties periodístiques que -amb un altre membre del GPRB, Joan Vila i Triadú- ha impulsat Crític. Enfeinats en el nou projecte, aquesta cinquena edició serà un any de relleu, amb Elisenda Rovira.

De moment, cal felicitar els companys que han parit una campanya d’allò més oportuna: ni com a periodistes ni com a ciutadans no volem ser l’ase que persegueix una pastanaga que mai aconseguirà ni el lloro de repetició ni el gos que es desespera per un gra de pinso ni el mico de fira. Ni el gat dòcil que jau. Ha arribat el moment de la coça, de la becada, de la mossada, de l’esgarrapada mentre fem passar la nit del lloro als que tant amaguen.

Una campanya que podria haver estat una cançó d’Ovidi Montllor. I és que demà hauria estat el seu aniversari si no fes 20 anys que ‘fa vacances’. Una campanya que hauria pogut ser aquell ‘Diccionari de butxaca‘ que va escriure amb Xavier Batllés, que van incloure al disc ‘Crònica d’un temps’ i que va agafar tota l’esplendor amb ‘Ovidi Montllor a l’Olympia’, que el 27 d’abril farà 40 anys.

I és que l’Anuari Mèdia.cat és el nostre ‘Diccionari de butxaca’ contra:

Ases!
Porcs!
Vaques!
Gossos!
Serps!
Sangoneres! I llops!

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.