L’informe sobre el comerç mundial d’armes que elabora bianulament l’Institut Internacional d’Estocolm per a la Recerca de la Pau (SIPRI per les seves sigles angleses) ha passat força desapercebut als grans mitjans catalans i espanyols. La majoria ni tan sols ho ha esmentat i entre els que ho han fet, en general s’han limitat a publicar els teletips d’agència sense massa modificacions.

El País ha estat l’únic gran diari que ha aprofitat per elaborar un reportatge propi, que fins i tot ha destacat en portada. L’article està enfocat cap al fet que Xina ha esdevingut ja el tercer exportador global de material bèl·lic i que el seu esforç militar no ha parat d’augmentar els darrers anys, esdevenint el segon pressupost militar del món.

Encara que l’enfocament té certa lògica –el creixement de Xina és una novetat- el text passa força per alt que els EUA, no sols suposen el 31% de les exportacions mundials –davant el 5% xinès,- creixent dos punts, sinó que a més tenen el principal pressupost militar equiparable als deu següents junts, una dada que no apareix al reportatge. De fet, la nota de premsa del SIPRI s’enfocava precisament en aquest domini estatunidenc en el comerç militar.

Però el reportatge de El País encara té una omissió menys justificable: L’Estat espanyol és el setè exportador mundial, mantenint-se en una posició a la qual va entrar per sorpresa el darrer informe. En els últims cinc anys ha augmentat un 51% la venda d’armament i ja suposa un 3% del comerç global del sector.

Però l’article, no sols no menciona l’Estat espanyol, sinó que deixa entendre que l’informe del SIPRI es limitaria a analitzar els cinc exportadors més grans, quan en realitat ho fa amb els deu. Mitjans internacionals sí que han destacat les xifres espanyoles, com per exemple aquesta infografia de l’agència AFP.

Però El País no ha estat l’únic en oblidar aquest “èxit” de la indústria bèl·lica espanyola. ABC, que publica un article basat en diferents teletips d’agències també ha eliminat qualsevol referència a l’Estat espanyol mentre que EFE es limita a assenyalar que “ocupa la setena plaça”.

Només Europa Press ha destacat aquesta dada en els titulars del seu teletip, però sembla que sense massa ressò, a banda dels digitals de menys audiència que han decidit enfocar així la seva notícia.