En un context de caigudes generalitzades i constants en les vendes de la premsa impresa, La Razón ha donat la campanada aquest darrer març. Les noves dades de l’OJD certifiquen una pujada espectacular de la capçalera de Planeta, que ha crescut un 32% en el càlcul interanual i un 75% respecte al mes anterior. Així, el diari dirigit per Francisco Marhuenda supera els 100.000 exemplars venuts i avança ABC i El Mundo, situant-se com el segon diari de Madrid més venut, només per darrere de El País. Pel que fa a difusió total els 131.000 exemplars, fregant els 134.000 de El Mundo i superant els 109.000 d’ABC.

Difusió dels diaris de Madrid al març segons OJD:

Vendes dels diaris de Madrid al març segons OJD:

Font: PRNoticias

Però quina ha estat l’exclusiva que ha permès aquest miracle? Quin nou columnista ha atret milers de lectors cap a les pàgines de La Razón? Doncs cap. El secret d’aquest canvi de tendència totalment inesperat es diu Thermomatic, el robot de cuina “més desitjat” –segons el publicitava el mateix diari- que va regalar amb vint cupons i 11,95 euros de despeses d’enviament.

La Razón no va dubtar en treure pit pel seu èxit de vendes, destacant la notícia a portada i incloent un ampli gràfic sobre la seva allisada a la capçalera de Vocento. El reportatge, però, evita qualsevol menció a “l’efecte Thermomatic”.

L’estratègia –a banda de dubtosa econòmicament parlant- ha caigut força malament a la competència i ABC publicava dissabte un article sarcàstic on es referia al diari com la “Thermorazón” i recomanava als anunciants que incloguessin “les seves insercions publicitàries al manual d’instruccions de l’electrodomèstic”. Per finalment avisar que “espera amb ànsia” les dades de difusió de La Razón d’abril. Article, per cert, que l’endemà va tenir la seva corresponent resposta en un altre anomenat “L’ABC de les promocions” recordant tots els cupons que ha arribat a llençar el diari de Vocento durant els primers mesos de 2015.

En un moment d’ajustos pressupostaris a totes les capçaleres, l’estratègia de La Razón ha sobtat a tothom pel seu alt preu –que el diari manté en rigorós secret- i perquè en les vendes tenen el mateix efecte que “regalar bitllets de 10 euros amb cada exemplar. Al final, si es vol que el diari sigui rendible les promocions han d’acabar-se i ja està a bastament demostrat que aquestes vendes desapareixen com han vingut. Però tot i això, els confidencials de Madrid asseguren que Marhuenda té molt clar que la venda de diaris només és possible amb l’ús de les promocions i que ell mateix explica que al seu despatx hi té una de les bicicletes que el diari va regalar una vegada per recordar aquesta màxima.