estrelaL’esquerra unionista, inflada als mitjans; la sobiranista, relegada

En plena campanya per la consulta del 9-N, un manifest titulat “Per la unitat del poble treballador. Decidim ¡No a la independència!”, signat per 300 persones, només deu de les quals de certa rellevància social o política, era presentada als mitjans de Madrid, però també de Barcelona, com “l’esquerra”. Paral·lelament, la campanya “Esquerres pel Sí-Sí”, que agrupava tota l’esquerra parlamentària i bona part dels moviments socials catalans, omplia el Casinet d’Hostafrancs en un acte polític que pràcticament no va tenir cobertura.

planetaPlaneta, el narrador del règim del 78

Contra l’escrutini més o menys habituals de grups mediàtics com Prisa i Godó, Planeta manté un perfil discret, amb fama d’editorial plural i tolerant. Però lluny d’aquesta imatge, Planeta ha anat acumulant un dels grups de mtjans de comunicació més grans de l’Estat espanyol gràcies a la sintonia amb governs d’un color i l’altre. Fins al punt que ha estat un dels autors dels límits del relat polític del règim fundat el 1978. Un règim, que igual que el grup, comença a mostrar signes d’esgotament.

urnaEl 9-N, menystingut als mitjans espanyols

L’anàlisi d’un informatiu d’Antena 3 explicant la consulta del 9-N permetia copsar-ne el grau de desinformació. La presentació de la jornada com “conflictiva” i “problemàtica” –destacant-ne els incidents, tot i ser escassos–, l’abús de paraules com pseudoconsulta o il·legal, la sobrerepresentació dels partidaris de no participar-hi o la definició de tots els abstencionistes com a contraris a la independència van ser alguns dels principals biaixos informatius.