Els silencis de gener

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

silenciSilenci dels col.laboradors ‘mediàtics’ d’‘El Periódico’ sobre l’amenaça de retallada salarial de la plantilla

Els treballadors del Grupo Zeta –El Periódico i Sport– van fer una vaga de signatures de quasi un mes en protesta per una amenaça de retallada salarial del 33%. La seva petició de solidaritat a les signatures “estrella” del diari –moltes d’elles icones progressistes– va rebre significatius silencis com a resposta. D’altres van fer públic el suport.

coronaLa Casa Reial dictava notícies a ‘La Vanguardia’

Una filtració dels correus d’Iñaki Urdan-garín relacionats amb el cas Nóos va revelar un cas de dictat de notícies de la Casa Reial espanyola a La Vanguardia. Una “nota per parlar amb Godó”, signada per Carlos García Revenga –secretari de les infantes i també encausat–, demanava al diari un reportatge presentant el matrimoni Cristina Borbó-Iñaki Urdangarín com “una parella normal que s’hipoteca”. Dit i fet: l’hemeroteca confirma que aquest va publicar-se pocs dies després.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019
maEls noms de Mango i Carceller no surten a les notícies que els afecten

Tot i que The New York Times va situar en portada un reportatge sobre la vinculació de Mango amb les tragèdies a la indústria textil de Bangla Desh, la premsa catalana va ometre aquesta informació. També va “oblidar” la relació de la família Carceller –propietària de Damm i una de les grans fortunes catalanes vinculades a l’era franquista– amb l’escàndol de Sacyr i la construcció del nou canal de Panamà.

censura‘Levante’ censura un columnista per criticar ONO

Després de setze anys de col·laboracions setmanals, Levante va decidir prescindir de la columna de l’escriptor Manel Rodríguez-Castelló. El conflicte va esclatar després que el diari censurés un article en què es criticava la política comercial d’ONO, citant el nom de l’empresa. Quan Rodríguez-Castelló va publicar el text al seu blog i va denunciar la censura, Levante va eliminar definitivament la columna de l’escriptor adduint “deslleialtat”.

poliEls periodistes reprodueixen el comunicat policial en informar de la detenció d’antifeixistes a Barcelona

La detenció de sis persones i l’escorcoll del centre social okupat Can Vies al barri barceloní de Sants, en relació amb una presumpta agressió a membres de l’extrema dreta, va ser coberta, en un primer moment, emprant de manera exclusiva els comunicats policials. Així, les notícies oblidaven especificar l’afiliació d’extrema dreta dels denunciants i que en el moment dels fets els mateixos mitjans no havien parlat d’“agressió”, sinó de “batussa”.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019