Està Mundo Deportivo informant de forma parcial i esbiaixada per tal d’afavorir a un dels candidats a la presidència del Barça i perjudicar-ne els altres? A manca d’una anàlisi exhaustiva de la cobertura que aquest diari ha fet de la campanya electoral, recollim cinc exemples d’extrema tendenciositat.

1. Entrevista blanca a Josep Maria Bartomeu: Mundo Deportivo realitza una àmplia entrevista al candidat oficialista, destacada en portada. Una decisió periodística normal en campanya. El problema arriba quan l’entrevistador no només evita qualsevol pregunta molesta –més evident en una junta marcada pels problemes judicials i les denúncies de corrupció- sinó que va més enllà. De fet, amb preguntes com “¿Què queda per fer si el Barça ja es troba a dalt?” potser no calen ni respostes. Fins i tot en un moment el periodista es mostra més entusiasta del candidat que ell mateix: Bartomeu recorda [en el vídeo] que no per haver aconseguit més avals ell és el favorit. El text introductori comença dient “Josep Maria Bartomeu surt el primer i com a favorit clar a la recta final d’aquestes eleccions. La mesura de les signatures presentades ho apunten sense cap tipus de dubte”.

2. La ressenya del debat: L’únic debat en el qual han participat tots els candidats, i emès per TV3 i Catalunya Ràdio, rep àmplia cobertura per part de Mundo Deportivo. Entre les diferents peces –moltes de curtes amb anècdotes- hi ha dues ressenyes amb més entitat. A la primera es descriu el paper de cada candidat en un paràgraf. El de Bartomeu és titular “amb l’esperit combatiu de Sor Lucía Caram”. El de Joan Laporta “el discurs gastat amb mig somriure”. Ni una crítica pel primer i ni un elogi pel segon. La crònica més informativa i menys opinativa, però, tampoc millora gaire, encara que evita l’ús d’adjectius irònics. L’estructura de l’article es basa en la reproducció de les crítiques dels diferents adversaris i de seguida la resposta de Bartomeu amb “dades i puntualitzacions”. El resultat final sembla més una entrevista difícil que un debat amb opinions contraposades.

3. El “model de gestió també guanyador” versus “la catastròfica gestió econòmica”: El debat sobre l’economia del Barça realitzat a ESADE també és ressenyat. Les cites literals del titular són escrites pel periodista a la seva crònica. Al subtítol destaca que Susana Monje, de l’equip de Bartomeu, va “eliminar” a Joan Oliver, de la candidatura de Laporta. Ja dins del text, es puntualitzen les afirmacions i dades de cada participant excepte les aportades per Monje.

4. A última hora les bones notícies: Ahir mateix el diari publicava un teletip d’EFE amb els resultats de l’auditoria econòmica del Barça encarregada per la comissió gestora. Tots i els beneficis de 15 milions, el titular destaca els “ingressos rècord de 608 milions”. I una altra “Bartomeu confirma que té un patrocinador asiàtic alternatiu a Qatar”. El candidat ha defensat sempre els acords amb el país àrab, però aquest ha estat precisament un dels temes més criticats.

MDxic5. El detall gràfic de la portada: Una al costat de l’altra a la mateixa portada: Bartomeu: “En el seu mandat 131 ‘quilos’ de benefici”. Laporta: “Cal fer política amb l’esport”.

6. I un silenci: Bartomeu tracta de ser president del Barça després de formar part d’una junta que ha estat acusada de greus delictes de corrupció i evasió fiscal, amb un president que va haver de dimitir per aquests motius i ell personalment es troba imputat en algunes de les causes. A pesar d’això, aquest no ha estat el tema central de la cobertura de la campanya per Mundo Deportivo.