Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

No sóc dels que acostuma a quedar-se mirant la tele mentre fan anuncis però, per sort, sigui per afició sigui per interès professional, n’hi ha que sí que es miren la publicitat. Si no hagués estat pel realitzador Lluís Ribera, un company de feina acostumat a analitzar el discurs audiovisual, m’hauria passat del tot desapercebut, un fet que ell mateix em va fer veure. Resulta que els últims tres anys, hi ha hagut una proliferació d’anuncis, de marques catalanes, espanyoles i d’altres països que contenen, com a missatge principal, el concepte d’unitat en les seves diverses formes. La veritat és que sí que m’havia fixat en un parell d’aquests anuncis, el d’un banc i el d’una marca de cava, però me’ls mirava com dos casos aïllats, que atribuïa, en un cas a l’oportunisme i en l’altre, a un posicionament obertament a favor de la unitat d’Espanya del president de l’empresa. El què no em podia imaginar és que, coincidint amb el creixement del moviment independentista a Catalunya, algunes marques havien decidit que, per anunciar els seus productes cantarien, fins a l’avorriment, les bondats del fet d’anar junts, de la unitat, i de la suma, com les millors i més assenyades maneres de créixer, d’anar endavant i de triomfar.

Evidentment, en els anuncis de què parlo, no hi ha cap missatge explícitament polític, sinó que fan valdre el grup familiar, l’amistat, el treball col·lectiu, la suma d’esforços o d’ingredients, valors ben defensables, però només cal veure’ls per entendre que en el moment que estem vivint, prenen un sentit molt determinat en la línia d’algunes organitzacions i partits anomenats “unionistes”.

Casualitat? Coincidència en el temps? Jutgeu vosaltres mateixos. Una marca de maionesa proclama: “Juntémonos” i una d’oli es ven com “allò bo que ens uneix”, molt semblant a un cafè que s’anuncia com “l’aroma que ens uneix”. El cava al que abans em referia, brinda “pels pròxims cent anys junts” i una caixa que s’ha ajuntat amb un banc ens alliçona dient que “Sumar multiplica” i que volen mantenir “els valors que ens uneixen, i amb un sol objectiu: treballar per un futur millor per les persones.”

Però si encara us sembla que tot plegat és fruit de la imaginació i ganes de buscar tres peus al gat, us diré que un altre banc, d’aquests que hem rescatat entre tots i amb un expresident imputat per delictes fiscals i blanqueig de capitals, s’anuncia de fa temps amb un eslògan i discurs gens neutres: “Todo un futuro juntos. Un banco que quiere lo mismo que quieres tu, que el futuro lo hagamos juntos y mejor.” I també hi ha una cadena d’hamburgueseries que l’any passat ens convidava a fer un mos, amb la campanya “Todos happy. Todos juntos” i aquest any hi han tornat amb una segona part,“Todos diferentes. Todos juntos.” I així podríem seguir amb més exemples, però ho deixarem aquí.

El que si em sembla recomanable, és que, quan comenci la campanya per les eleccions pel 27S, estiguem una mica atents per veure si continua aquesta concatenació de missatges publicitaris tan partidaris que seguim junts, pels segles dels segles i si és així, plantejar-nos si els hem de comptabilitzar com a publicitat o espais de propaganda electoral.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un Comentari

  1. Àngel

    La campanya d’estiu de tv3 també té de lema JUNTS. Ara es tracta de saber si parlar de la unitat d’espanya o de la llista unitaria CDC-ERC-ANC-Omnium-AMI.