Després d’uns mesos de calma relativa en el “front català”, les combatives portades madrilenyes han tornat a coincidir avui, totes quatre, en destacar notícies relacionades amb el procés sobiranista. Però, curiosament, cada un dels diaris ha optat per un tema i un model de mal periodisme diferent: La mentida, la manipulació, la mitja veritat i la filtració.

elmundo28-7-15El més evident ha estat El Mundo. En el titular pot llegir-se que “Xiular a l’himne espanyol i al Rei al Camp Nou surt per 6.000 euros”. La informació es reforça a la notícia interior quan avisa que l’Atlètic ha rebut triple càstig que el Barça. Però cap dels elements de titulació avisa que en realitat les multes imposades per la xiulada pugen fins a pràcticament el milió d’euros, ja que s’imposen sancions d’entre 100.000 i 70.000 euros una desena d’entitats sobiranistes basques i catalanes acusades “d’instigar i propiciar” la xiulada. En realitat, xiular l’himne i el rei espanyol “surt” per 150 vegades la xifra que assenyala la portada del diari.

 

 

 

 

elpais28-7-15La manipulació arriba des de El País en forma de titular incorrecte. A la portada –a l’interior està corregit-, el diari avisa que “Mas promet a Catalunya pagar impostos com a Suècia”. En l’imaginari col·lectiu hi ha la percepció que els nivells impositius suecs són molt elevats, pel que s’indueix a pensar que una victòria electoral de Mas portarà inequívocament a una pujada d’impostos. En realitat, però, ja al text de portada pot llegir-se que “el pla de la Generalitat no entra en els tipus impositius ni en les taxes”. L’exemple suec –i australià, oblidat al titular- es refereix només al model d’agència tributària. Cap relació doncs entre titular de portada i notícia, però no deixa de resultar curiós que un diari tradicionalment proper a les tesis socialdemòcrates utilitzi el model suec amb connotacions negatives.

 

 

 

ABC28-7-15ABC retorça context i declaracions per tal de justificar que “L’empresariat català reacciona per fi a la quimera de Mas”. En un extens reportatge –acompanyat de l’editorial- la capçalera de Vocento intenta justificar una suposada sortida en massa de l’armari de la patronal catalana en defensa de la unitat d’Espanya. En el cos de l’article, però, la cosa perd prou força. Hi ha les rotundes afirmacions de Josep Bou, portaveu d’Empresaris de Catalunya, una minúscula associació empresarial creada expressament per oposar-se al procés sobiranista, i dues de les veus que tradicionalment han defensat la unitat d’Espanya –el Cercle d’Economia i el president de Freixenet, José Luis Bonet,- el que no són cap novetat. La resta són un compendi de declaracions de diferents dirigents empresarials fetes en diferent context i en les que s’intenta magnificar aquelles frases que poden interpretar-se més a favor de la tesi del titular.

Així, s’afirma que Antoni Abad, de la patronal Cecot, “ara no dubta en expreasar els seus dubtes i temors”. Però a l’entrevista a Abad que serveix per extreure aquestes conclusions, el dirigent patronal també va dir que Cecot sempre ha defensat el “dret a ser consultats”, que la situació actual no és sostenible perquè té carències democràtiques i va criticar l’immobilisme que regna a Espanya des de la Transició. De Miquel Valls, president de la Cambra de Comerç de Catalunya se’n destaca que en la presentació d’un acte amb el nou candidat d’UDC, Ramon Espadaler –ABC n’amaga el context- va mostrar “preocupació per les incerteses” del 27-S. Només un mes abans, però, el mateix Valls presentava un informe de la Cambra de Comerç desmentint que el procés sobiranista hagi afectat les inversions estrangeres a Catalunya, una de les tesis principals de l’article d’ABC. Però el cas segurament més extrem de reinterpretació d’unes declaracions és el del conseller delegat del Banco Sabadell, Jaume Guardiola, qui la seva negativa a comentar la situació política és convertida per ABC en una “petició perquè el procés sobiranista es recondueixi”.

larazon28-7-15Finalment, La Razón destaca una entrevista més que amable a Xavier García Albiol just el dia en què Rajoy el nomena futur candidat del PP a la Generalitat. Casualitat?