Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

El periodisme de trinxera que cada cop més es practica a l’Estat espanyol i als Països Catalans està generant uns titulars cada cop més interpretatius d’una voluntat i distants amb la realitat. En els darrers dies podem trobar fins a quatre exemples palmaris de portades espectaculars relacionades amb el procés sobiranista que han estat contradites pels fets a vegades només poques hores després. Aquests, però són només alguns exemples que es poden trobar si s’amplia l’abast de mitjans, temes i períodes a analitzar.

LaRazon1-9-151. La rebel·lió empresarial que va ser en direcció contrària: L’1 de setembre La Razón anunciava a cinc columnes que «Els empresaris catalans llencen avui una campanya contra la independència». El mateix subtítol s’encarregava de rebaixar les expectatives del titular quan concretava que tot plegat es tractava d’un manifest de Foment del Treball. La campanya empresarial va arribar efectivament l’endemà, però en el sentit contrari al que anunciava la capçalera de Planeta. En un acte a La Pedrera, 17 organitzacions empresarials –deu d’elles afiliades a Foment,- les 13 cambres de comerç i nombrosos economistes ratificaven la seva adhesió al manifest El Far en defensa del dret a decidir de Catalunya i del procés sobiranista.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

ElPais6-9--152. Fre a la inversió? El País titulava el 6 de setembre que «El desafiament secessionista català provoca un fre a la inversió». I ho acompanyava del subtítol «Només al juny van sortir 21.000 milions d’euros del mercat espanyol». A la imatge s’hi podien veure tres dels principals candidats de Junts pel Sí en un acte electoral.

En realitat l’article no demostrava la vinculació entre la fuga de capitals arreu de l’Estat espanyol i la situació a Catalunya –ja que hi poden haver més motius- o almenys no de forma tan rotunda com s’anunciava al titular. De fet, en la pròpia entradeta del text també incloïa entre les incerteses la convocatòria d’unes renyides eleccions d’àmbit estatal per abans que finalitzi l’any. Dos dies després la multinacional Volkswagen anunciava la inversió de 3.300 milions en cinc anys a la planta de Seat a Martorell, el que suposava la inversió industrial més gran que el grup automobilístic ha realitzat mai a l’Estat espanyol. En la cobertura del diari de Prisa no hi ha cap referència al procés sobiranista sinó unes declaracions del president espanyol Mariano Rajoy que aquesta inversió és «una resposta amb fets» del seu Govern.

LaVanguardia5-9-153. Espiral del silenci a Catalunya o a Espanya? En una entrevista a l’expresident espanyol Felipe González publicada el 5 de setembre a La Vanguardia el titular avisava que «La reforma ha de reconèixer Catalunya com a nació». Als subtítols González assegurava que «No estic en condicions de dir que hi ha una intenció feixistizant a Catalunya» –contradient el seu propi article publicat dies abans a El País– i que «La identitat catalana, llengua i cultura han de ser intocables». Tota una declaració d’intencions molt propera a la tercera via que defensa el diari. El problema no va trigar gaire en arribar quan el mateix González va desmentir el titular de La Vanguardia, obligant al diari i a Enric Juliana –l’entrevistador- a publicar fins i tot els audios de la gravació. Una polèmica que, més enllà de dilucidar qui té més part de raó, deixa molts dubtes sobre la fortalesa de la tercera via i exemplifica fins a quin punt resulta difícil defensar certs punts de vista ideològics a l’Estat espanyol.

PeriodicoCatalunya7-9-154. Sumes de respostes força curioses: En aquest cas, la resposta al titular no va trigar gens a arribar, sinó que es trobava ja en la mateixa portada. El dilluns 7 de setembre El Periódico publicava que, segons una enquesta pròpia la majoria de catalans no acceptarien una Declaració Unilateral d’Independència (DUI) que només l’avalés una majoria de diputats i no de vots. El que oblidava el diari, però van fer notar força internautes, és d’assenyalar que fins a un 58,7% dels catalans considerarien legítima aquesta DUI en cas de comptar amb una majoria de vots, donant per bo el caràcter plebiscitari de les eleccions i la sobirania del Parlament català per proclamar la independència. Tota una exclusiva de primer ordre que El Periódico va deixar escapar per tal de destacar una qüestió menor.