Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

El 28 de setembre veurà la llum un nou mitjà de comunicació en català: FAN News Club. Sorprenentment, fins ara, se n’ha parlat poc. Malgrat que es defineixen com «un diari digital pensat com una xarxa social de notícies», encara no tenen presència a cap, només una land page: fannewsclub.cat. Dijous passat, 10 de setembre, van fer la festa de presentació al seu local, que ocupa 1.300 metres quadrats a tocar del Born Centre Cultural, a Barcelona.

El director i fundador d’aquesta iniciativa és Toni Ayala, exdirector del 20 Minutos a Barcelona. Vaig saber de FAN a finals de maig, en la presentació que van organitzar per a les entitats de la Taula del Tercer Sector. I és que FAN naix amb una destacada vocació social: ofereix tot un seguit d’avantatges a les entitats sense ànim de lucre, invertirà en projectes «d’acció social directa» i donarà oportunitats laborals a persones amb dificultats per accedir al mercat de treball normalitzat.

Aquesta orientació social està recollida als seus principis fundacionals, als quals han atorgat un valor legal. Aquests principis també declaren que FAN News Club no acceptarà subvencions públiques ni diners de fons d’inversió. I, personalment, celebre sobretot que manifesten que utilitzaran un llenguatge no discriminatori i que no acceptaran «publi­ci­tat que fomenti les addic­ci­ons i (…) anun­cis de con­tac­tes sexu­als ni de qual­se­vol altre tema en què hi hagi el dubte d’explotació de per­so­nes o de qual­se­vol ésser viu».

Un dels grans atractius per empreses, institucions, ONG, escoles i clubs esportius és que permet la creació de canals propis. En el cas de les ONG, no tindrà cap cost. És més, les entitats no lucratives podran gaudir dels espais de FAN per organitzar esdeveniments o vendre els seus productes a la botiga de la seua seu.

Els beneficis de FAN, segons els seus creadors, vindran de la publicitat. Amb la previsió de creixement exponencial que tenen i amb canals temàtics que lluitaran per atreure trànsit cap al nou mitjà, es preveu uns ingressos potencials sucosos. La pregunta que em sorgeix en aquest punt és si també faran rendibles les dades obtingudes dels seus usuaris, a qui i amb quina finalitat. Ja sabem que WatsApp-Facebook i Google ens vigilen i ens venen al millor postor. Ho farà també FAN?

Crec que serà molt interessant veure com es consolida un mitjà d’aquestes característiques, que combina diari digital i xarxa social, amb tot un seguit de serveis i canals (televisió, botiga i centre social, entre d’altres). De moment, respecte de la seua línia editorial, només podem saber que difondran «contingut periodístic d’interès general creat per la redacció pròpia i on destaca la informació més rellevant actualitzada en temps real».

En un teletip de l’Agencia EFE que molts mitjans van publicar la setmana passada, Ayala afirmava que: “Facebook és simplement un continent que per ell mateix no genera continguts (…) mentre que FAN té una plantilla de periodistes dedicats a produir informacions de tot el món per als usuaris de la xarxa social». A més, publicarà un aplicatiu en paper: 105.000 exemplars diaris que es repartiran per tot Catalunya, per donar-se a conèixer i arrossegar usuaris cap a la xarxa social.

Així doncs, al voltant de les eleccions, com va passar amb l’ARA fa 5 anys, donarem la benvinguda a un nou mitjà. Li donarem 100 dies de gràcia i en tornarem a parlar.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.