Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

larazon28-9-15La Razón publica avui en portada que “Mas no aconsegueix els seus objectius”, ja que “Perd el plebiscit”. En la gràfica que acompanya els titulars hi ha un dibuix de l’arc parlamentari on es divideix els partidaris del ‘sí’ i el ‘no’ a la independència en diputats i percentatge de vots on s’assegura que els segons han guanyat en paperetes en sumar els suports de Ciutadans, PSC, PP i Catalunya sí que es pot (CSQEP) –inexplicablement obliden UDC en aquest grup.

Fins aquí podria semblar lògic i és una lectura compartida amb la resta de premsa de Madrid i altres, com El Periódico, per exemple. Però paradoxalment el diari del Grupo Planeta ha acusat repetidament la coalició d’esquerres com una formació independentista al llarg de la campanya. El 31 de juliol, el diari li va dedicar un editorial titulat “Populisme separatista” on concloïa que “En definitiva, els ciutadans han de ser conscients que lliurar el seu vot a Podem només servirà per a apuntalar el procés independentista català.” Un nou editorial, el 16 de setembre, donava opcions a un Govern independentista amb suport de Podem: “Pablo Iglesias s’ha compromès a no investir Mas, no ha dit el mateix d’un altre possible candidat secessionista”.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Però no només als editorials. El titular de la notícia de la presentació de la candidatura destacava que aquesta busca “la república catalana”. I l‘anàlisi de l’enquesta de La Razón publicada el 21 de setembre s’evitava posar CSQEP a la banda constitucionalista i suggeria la possibilitat que pactes amb Junts pel Sí (JpS).

Encara avui mateix, un dels columnistes estrella del diari, Alfonso Rojo, escriu: “encara que els dirigents de Podem no hagin fet professió de fe pública d’independentisme i es parapetin en el mal anomenat «dret a decidir», és evident que estan per la ruptura d’Espanya.”

Més matemàtiques creatives

elmundo28-9-15La Razón no és l’únic mitjà que fa sumes com a mínim curioses per justificar els seus titulars. El Mundo i Las Provincias, per exemple, inclouen com a ‘no’ tots els vots que no són de JpS i la CUP. Així, si aquestes formacions han sumat 47,8% dels sufragis, els contraris a la independència serien el 52,2, inclosos no només els de CSPEP, sinó també els de partits minoritaris com el PACMA o el Partit Pirata o els que han votat en blanc. En una versió una mica més acurada, El País descompta els blancs però inclou els minoritaris.

A l’altra banda de l’espectre mediàtic, mitjans de tendència sobiranista que havien destacat les posicions considerades com a unionistes de CSQEP s’han apressat a extreure aquests vots del bloc del ‘no’. En aquesta línia ha informat El Punt Avui, amb una suma de percentatges que oblida UDC i només inclou el 95% dels sufragis.elpunt_avui28-9-15

L’antecedent del 2012

Ja l’endemà de les anteriors eleccions catalanes els diaris de Madrid van donar per mort i enterrat el procés sobiranista després que CiU perdés 12 diputats i quedés força lluny de la majoria absoluta a la qual aspirava. Tres anys després les portades de les mateixes capçaleres semblen repetir una anàlisi que el temps ha mostrat falsa.