Un concurs internacional fomenta l’ús de l’humor gràfic com a eina per conscienciar sobre els drets laborals.

265 dibuixants, 56 països, més de 700 il·lustracions, aquestes són les xifres fredes del I Concurs Internacional d’Humor Gràfic i Drets Laborals organitzat a Barcelona i que farà públic el seu guanyador durant els propers dies.

Però Moisès Rial, secretari de comunicació de CGT i membre del jurat, prefereix destacar altres aspectes que considera més rellevants, com l’alta qualitat de la majoria dels treballs, la gran quantitat de participants de països amb problemes de censura –el grup més nombrós d’il·lustradors prové d’Iran, amb 31- i l’obertura del concurs a gent sense mitjans, com un dibuixant de Kenya que va fer arribar la seva proposta per correu postal i dibuixada amb un simple bolígraf: “Això per a mi ja té un valor inqüestionable”, repeteix Rial. Entre els participants hi ha dibuixants de llocs com Algèria, Bahrain, Kazakhstan, Israel, Xina o Colòmbia. Aquest darrer és el país del món on més sindicalistes són assassinats.

Aquesta és una iniciativa de la mateixa CGT i l’associació l’Oliva que pretén utilitzar el periodisme gràfic per conscienciar sobre els drets laborals. Rial recorda que sovint “els editorials gràfics tenen més impacte i influència que els tradicionals”. El concurs consta de tres premis genèrics i quatre accèssits temàtics centrats en repressió sindical, economia social, conciliació familiar i salut laboral. En el seu jurat hi col·laboren el periodista marroquí Alí Lmrabet i el ninotaire Jaume Capdevila, KAP, molt popular per les seves publicacions a diferents mitjans catalans, però que també és un destacat historiador de la il·lustració periodística catalana.

Moisès Rial explica que amb el material del concurs, un cop desvetllats els guanyadors s’editarà una exposició, un llibre i diferent material pedagògic perquè des de les escoles es pugui promoure la defensa i respecte pels drets laborals, utilitzant un material gràfic que “sovint arriba de forma molt més fàcil i directa que els llargs textos”. De fet, Rial també destaca la universalitat del dibuix, a l’hora internacionalitzar la feina generada al voltant del concurs per a fer campanyes de denúncia arreu del món.