El tresorer de CDC, Andreu Viloca, va sortir de la presó després que el partit pagués una fiança de 250.000 euros. Aquesta dada –qui va pagar aquest quart de milió d’euros- és força rellevant i així ho han entès la majoria de mitjans catalans que ho han inclòs als titulars o, com a mínim, als subtítols. Cal recordar que el PP mai va pagar –almenys obertament- la fiança de Bárcenas o cap altre empresonat en les darreres trames de corrupció.

La decisió de CDC només podria entendre’s seguint el relat convergent, segons el qual Viloca és víctima d’un «muntatge de l’Estat» per perjudicar el seu partit i el conjunt del sobiranisme, un supòsit que faria lògic el suport del partit al seu tresorer. Però en qualsevol cas, la dada que ha estat CDC qui ha abonat la fiança segueix sent una informació de primer ordre per tal d’entendre els fets en el seu conjunt.

Però aquest no ha estat el criteri de l’ACN. En un primer teletip –aquests ja no són consultables al seu web, però hi ha mitjans que els publiquen de forma més o menys sistemàtica, el que permet llegir la notícia en el que se suposa que és el seu format original- s’explica que s’ha imposat una fiança al titular, però no és fins a la darrera línia on s’especifica que ha estat CDC qui l’ha fet efectiva. Però en un segon teletip, més breu, s’elimina qualsevol informació de qui ha pagat la fiança i es deixa entendre que és el mateix Viloca qui ho ha fet. Al titular ni tan sols s’esmenta l’assumpte de la fiança. Alguns mitjans han limitat tota la seva cobertura dels fets a aquest segon teletip.

El 324.cat no ha anat tan lluny i sí que ha informat del pagament per part de CDC, però ho ha fet només al segon paràgraf de la notícia, evitant-ho en els elements de titulació. Aquesta no ha estat, però, la línia de TV3, que al Telenotícies Vespre de l’11 de novembre va començar la notícia explicant que «el tresorer de Convergència, Andreu Viloca, ha sortit de la presó després que el partit hagi pagat una fiança de 250.000 euros». L’endemà, a l’informatiu del programa Els Matins es presentava així: «Convergència ha pagat els 250.000 euros de fiança perquè el seu tresorer pugui sortir de la presó».

L’Ara sí que ha informat d’aquesta part des del titular a la notícia pròpia, però en un primer moment va modificar el titular del teletip d’EFE per evitar-la. Així, sí la frase original era «Viloca abandona la presó després que CDC diposités la fiança de 250.000 euros», al web del diari va reduir-se a «El tresorer de CDC surt de la presó».

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019