Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

La lluita contra l’estigma de les persones amb un trastorn mental és un tema que tenim pendent com a societat. Segons Obertament, amb qui el Grup Barnils impulsa el primer Observatori de Mitjans i Salut Mental, el 28% de la població general no entrevistaria per a una feina una persona amb un trastorn mental i el 18% considera que les persones amb malaltia mental són perilloses. Greu. Més encara, si tenim en compte que l’Organització Mundial de la Salut estima que els trastorns mentals afecten 1 de cada 4 persones.

Com a periodistes, tenim una responsabilitat: contribuir a normalitzar la salut mental als mitjans de comunicació i desmuntar mites i estereotips. I una eina: el llenguatge. Des de l’Observatori, que tot just acaba d’arrencar, es profunditzarà, entre d’altres, en la utilització del llenguatge relacionat amb la salut mental als mitjans.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Afortunadament, hui dia posaríem el crit al cel si algú utilitzara la paraula «mariconades» per treure-li importància a una qüestió o «moro» per al·ludir a una actitud masclista. En canvi, encara no ens rebotem tant quan llegim o escoltem els termes «esquizofrènic» per descriure una jugada de futbol o un debat polític o «psicosi» com a sinònim de «l’alarma social» que va provocar l’epidèmia de l’Ebola. La discriminació en aquest àmbit encara té un camí més llarg per recórrer.

Hi ha una gran quantitat d’eines al nostre abast per posar el llenguatge al servei de situacions que generen vulnerabilitat i de les persones que pateixen l’estigma de conviure-hi. Trobem exemples en lObservatori Proxi, que combat el ciberodi contra les persones migrants; en Payo Today, que convida a reflexionar sobre el tractament informatiu de fets en què apareixen persones gitanes. Hi ha recomanacions per abordar la prostitució als mitjans i per tractar la informació relacionada amb el consum i els consumidors de drogues.

La comunicació en salut mental ha de continuar avançant. Obertament ha fet camí. I ara, des del Grup Barnils, contribuirem a donar un nou impuls i a fer una radiografia de l’estat de la qüestió que ens permeta extreure conclusions que contribuïsquen a detectar els punts febles i les bones pràctiques. Tot plegat per avançar com a professió en el rigor periodístic i contribuir a la transformació social.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019