Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

“A més població en un territori, més cotxes s’hi matriculen”, sembla establir la lògica més elemental. Doncs, no; aquesta premissa és falsa. Les matriculacions de cotxes funcionen amb altres paràmetres que els estrictament relacionats amb el nombre d’habitants. Així es desprèn de l’estadística de 2014 pel que fa als vehicles tipus turisme matriculats als Països Catalans per províncies o territoris (en el cas d’Andorra i la Catalunya Nord, no hi ha divisió provincial).

Barcelona és la província amb més cotxes matriculats el 2014, superant els 100.000, xifra lògica tenint en compte que té més del doble d’habitants que la segona província més poblada, que és València. Però València no és la segona en matriculacions, ja que Alacant la supera clarament. La província més al sud del país va matricular 50.000 cotxes, mentre que València només 35.000.

En aquest decalatge hi té molt a veure el fet que mitja dotzena de municipis alacantins es troben entre els principals “paradisos fiscals” a l’hora de pagar l’impost de circulació. El cas paradigmàtic és el de Relleu, a la Marina Baixa, una població amb 1.250 habitants i prop de 15.000 cotxes matriculats cada any, la majoria d’empreses de lloguer, que busquen sempre establir la seu en llocs on l’impost de circulació sigui baix. Benidoleig, Aigües, Alcalalí i Fageca són també municipis de la província d’Alacant amb més cotxes dels que tocarien pel volum de població.

A la província de Castelló passa una cosa similar amb el municipi de la Serratella (la Plana Alta), amb prop de 5.000 cotxes matriculats, més del 30% de tota la província. Per això Castelló ocupa la cinquena plaça, per darrere les Illes Balears, quan per població estaria per sota de Tarragona i Girona. Tanquen aquest rànquing Lleida, amb poc més de 5.300 matriculacions, i Andorra, amb prop de 2.200. Ni la Franja de Ponent ni l’Alguer disposen de dades sobre aquesta matèria.

Aquest rànquing canvia completament si el que s’avalua és el nombre d’habitants que correspon a cada matriculació feta durant el 2014 en els diferents territoris. En aquest cas, el territori més petit, Andorra, amb només 70.000 habitants, és el líder, ja que per cada 32 habitants es va produir una matriculació. La segueixen Alacant i les Illes Balears, amb una mitjana molt similar, poc més de 37 habitants per cotxe matriculat. Lleida és el territori que queda a la cua, amb 82 habitants per matriculació. Aquí teniu el quadre complet:

Totals Països Catalans:

– 14.164.471 habitants

– 279.482 matriculacions

– Mitjana: 50,68 habitants per matriculació