Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Fa deu dies força diaris –en general les edicions digitals- publicaven que s’havia fotografiat una estranya figura blanca a l’estació d’esquí del Formigal, a l’Aragó. L’única font era unes imatges penjades a Foroches, un dels fòrums d’internet més populars en castellà.

A pesar de no tenir cap font que contrastés o corroborés l’autenticitat de les imatges, els mitjans van publicar frases com «L’estació d’esquí Formigal torna a ser noticia (…) per l’avistament d’un ‘animal enorme que caminava sobre dues potes’» i això «sigui veritat o no» –ABC– o «El ieti és una d’aquestes llegendes urbanes que fins i tot els científics es plantegen si és llegenda o realitat (…). En tota mitologia hi ha alguna veritat» –El Mundo.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

A Las Provincias, l’article començava dient: «¿És el Ieti, l’Home de les Neus…? N’hi ha de més escèptics i de més creients, però la imatge d’una estranya figura a Formigal s’ha tornat viral en poques hores». Información es preguntava si «¿Han caçat al presumpte ieti de l’estació d’esquí de Formigal?». Última Hora era l’únic que es preguntava si era veritat o «una campanya publicitària».

Finalment, ahir es feia pública que tot plegat es tractava d’una campanya publicitària conjunta de la marca d’ulleres de sol Hawkers i Aramón, l’entitat de promoció turística del Pirineu aragonès.

Casualment –o no- els diaris que primer van informar de l’avistament –El Mundo i ABC– han estat els que més difusió han donat a la resolució del «misteri» i, a més, amb un enfocament molt elogiós cap al plantejament viral de la campanya publicitària. El Mundo es desfà en lloances –«genial estratègia de màrqueting»- i explica que «Fa unes setmanes saltava als mitjans de comunicació espanyols la notícia de l’avistament», però en lloc d’enfadar-se per haver estat enganyats, al diari semblen contentíssims que «arribés a publicar-se en mitjans com The Telegraph, The Sun, Bild o The Huffington Post».

La capçalera de Vocento, directament, publica un comunicat de premsa de Hawkers, encara que maquetat com una notícia i sense avisar que es tracta de publicitat. El lector només ho pot saber si es fixa amb la signatura de l’article.

Aquesta actitud és molt diferent d’altres mitjans, com per exemple Información, on s’evita citar el nom de les empreses implicades. La Vanguardia també en fa una cobertura molt diferent, molt més crítica: «Una llàstima que [el renom aconseguit per el Formigal] sigui pe bastos muntatges publicitaris i no per les qualitats d’una de les millors estacions d’esquí de l’Aragó». Altres, com Las Provincias o Última Hora ni tan sols publiquen el desmentiment.

Aquesta cobertura d’ABC i El Mundo fa sospitar que podrien ser col·laboradors voluntaris de la campanya viral, acceptant convertir les seves pàgines informatives en publicitat camuflada. No és la primera vegada que Mèdia.cat detecta aquesta pràctica en mitjans de comunicació –amb diferents formats– però, en el supòsit que això fos així, encara no havia documentat la publicació d’una notícia falsa –el suposat avistament- per tal de col·laborar amb el màrqueting d’una empresa privada.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019