Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

La història abans d’arribar al paper dels llibres d’història, passa per les peces dels mitjans de comunicació. Periodisme i història ens interpreten part de la realitat per fer-nos-la més comprensible. Per sort, amb el temps, també ens la reinterpreten, amb el canvi de valors socials.

Visitar l’hemeroteca, per tant, és un exercici de memòria contra ‘l’alzheimer’ col·lectiu. Sabedors d’això hi ha mitjans que noten, a sobre, el pes de la història.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

El The New York Times, amb els seus més de 160 anys, guarda documents esplèndids, com ara el ‘dipòsit de cadàvers’ (‘morgue’, en diuen al NYT) fotogràfic.

Aquest febrer que deixem enrere el diari ha mostrat part d’aquest fons. Ha aprofitat el ‘Black History Month’, el mes que els anglosaxons aprofiten per realçar el paper dels personatges i els esdeveniments d’aquells africans portats a Amèrica com a esclaus, per publicar la ‘Unpublished Black History’.

Hem pogut gaudir de la força de les imatges, no publicades fins al moment. I, tal com apunta la periodista Rachel Swarns, ha permès que el NYT pogués reinterpretar unes imatges que expliquen part de la història dels EUA. També li ha permès reconnectar amb els seus lectors, als quals ha cridat a identificar-se si es veien a les fotos i a enviar-ne de pròpies. I és que, com va dir Arthur Miller: “Un bon diari és una nació parlant amb si mateixa”.

Què en podríem aprendre? Per exemple, podríem fer alguna cosa similar amb el poble rom, el poble gitano, present (i mal tractat) des de fa sis segles. I, per exemple, unir-ho al projecte de Museu Virtual del Poble Gitano a Catalunya.

Al NYT ha calgut una editora de pell negra i un ‘Black History Month’. Nosaltres tenim una possible data: el 8 d’abril, el Dia Internacional del Poble Gitano però els nostres mitjans hauran d’esperar a tenir una editora gitana?

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019