Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que en ell apareix fa referència a la data de la seva publicació.

L’octubre passat sortia a la llum un informe de l’OMS que assenyalava la relació entre carn processada i alguns tipus de càncer. La cobertura d’aquelles afirmacions va ser, massa sovint, alarmista i poc rigorosa i per a millorar la informació, la gran majoria de mitjans van convidar experts en nutrició i salut per tal d’oferir una versió més completa als seus lectors i espectadors.

Ara s’ha sabut que alguns d’aquests experts actuaven en realitat com a «portaveus ocults» de la indústria càrnia per tal de minimitzar l’impacte mediàtic de l’informe. Aquesta relació ha sortit a la llum gràcies a una filtració publicada per mitjans com La Marea o ElDiario.es a través del sistema de filtracions anònimes Fíltrala amb el qual col·laboren aquests mitjans.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Segons aquesta filtració, les principals associacions de la indústria càrnia –Interporc, Provacuno, Asici i Interovic- van contractar els serveis de l’agència de comunicació Sprim per tal que aquesta «colés» els arguments d’aquest sector als mitjans de comunicació, però no directament a partir de portaveus oficials, sinó a través de científics i experts en diferents matèries de salut i nutrició que es presentaven com a «independents».

Un dels cinc científics que va col·laborar amb la campanya va ser el catedràtic de Nutrició i Bromatologia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, Abel Mariné. Mariné va participar, almenys, a programes de TV3 i BTV i va fer declaracions a l’Ara i El Punt Avui. En tots aquests mitjans se’l va presentar com a professor universitari i en cap moment va especificar-se la seva relació amb la indústria càrnia.

En les seves declaracions, Mariné en cap cas va contradir les conclusions de l’OMS i sempre va defensar un consum moderat de carn com a part d’una dieta equilibrada. Però en diverses de les seves intervencions també matisa o relativitza els estudis presentats i, sobretot, la forma en com van presentar-se als titulars dels mitjans de comunicació. Al Divendres de TV3, per exemple, assegura que els «estudis indicatius però no definitius» i que «no es pot relativitzar-ho massa però si una mica», en relació als informes aprovats per l’OMS. Entrevistat a BarcelonaFM de BTV destaca que «la lletra petita ja no parla de forma tan contundent que 20 grams de béicon causa càncer sinó que matisa més» i que «aquests estudis són importants però s’han d’agafar amb cura».

A El Punt Avui s’hi poden llegir les seves declaracions que podrien considerar-se més polèmiques, ja que aquest tipus d’estudis estarien motivats pels elevats costos de producció del sector, que “contribueixen a crear opinions contràries a algun aliment per reduir-ne la producció, en favor d’altres de més barats”.

En declaracions a La Marea, Mariné ha explicat que «el sector carni té dret a defensar-se, tal com ho fan tots els sectors: no es tractava de contradir a l’OMS, sinó de matisar el seu comunicat i explicar-lo» i assegura no haver cobrat res per la seva col·laboració amb Sprim. En canvi, en el mateix diari, Mariné admet que que la càtedra Carn i Salut de la Universitat de Barcelona que coordina sí que «va signar un conveni amb el sector perquè estaven preocupats per l’aparició d’aquest tipus d’informacions». A El Diario.es Mariné recalca que «no ens indiquen [la patronal càrnia] que s’ha de dir».

L’informe desvelat per Fíltrala permet saber que la campanya d’imatge del sector carni elaborat per Sprim ha tingut un cost de 100.000 euros i ha inclòs, entre altres iniciatives, un pla a mitjà termini per «netejar» la imatge d’aquests productes a la xarxa i l’elaboració d’una guia per als professionals de la salut per tals que aquests, després, fessin d’altaveu.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019