compi yoguiL’escàndol generat per la filtració del missatge privat en el qual la reina espanyola donava suport a un imputat per corrupció -el famós ‘compi yogui’- «no han sortit de la bombolla dels mitjans emergents», segons l’expressió emprada en l’anàlisi que en fa El Español. És cert que avui la notícia no és portada a cap diari imprès –ni a Madrid ni a Barcelona- a excepció de El Mundo, que ha destacat la carta del director del suplement LOC (La Otra Crónica) citat per Letizia Ortiz al seu comentari, que és l’única notícia que publica sobre el tema. En comparació, la conversa més o menys tensa –o normal, segons es miri- d’Ada Colau amb dos militars al Saló de l’Ensenyament de Barcelona és a tres diaris, inclosa el conjunt de la portada d’ABC.

El silenciament no ha estat total i la notícia l’han publicada també mitjans de la mida de El País o La Sexta, però pot dir-se que els mitjans tradicionals han decidit ‘tapar’ –en la mesura de les seves possibilitats- aquest escàndol? O potser ha estat un comentari privat que s’ha exagerat –com insinua el director de LOC a la carta- i no hi havia notícia per a un mitjà seriós?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Doncs aquesta darrera no és l’opinió de The Guardian, que ha publicat un ampli article titulat «La monarquia espanyola involucrada en un escàndol bancari». També l’agència France-Press s’ha fet ressò dels fets i, a més, ha assolit el difícil repte d’aconseguir declaracions d’un portaveu de la Casa Reial –si bé anònim- que si bé assegura que en cap moment pot llegir-se «un suport explícit directe» del rei sí que reconeix que «és diferent per a la reina, qui és més clara».

No només aquests dos mitjans s’han fet ressò de “l’escàndol compi yogui”, que ha corregut molt entre la premsa internacional, però poden servir d’exemple de fins a quin punt els mitjans tradicionals són incapaços de marcar l’agenda mediàtica i fins on pot arribar la «bombolla dels mitjans emergents».

Per cert, la conversa de Colau amb els militars que tant ha preocupat als editors d’aquí, pràcticament no ha estat recollida per cap mitjà fora de l’Estat espanyol.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019