Corria l’any 2010 quan al Grup Barnils es va començar a gestar el primer Anuari dels Silencis Mediàtics. Ara, després de cinc edicions del projecte, 69 reportatges d’investigació publicats i una nova campanya de micromecenatge en marxa, volem fer-ne possible la sisena edició. I ens preguntem en veu alta: al cap de sis anys, per què seguim fent l’Anuari? Aquestes són algunes de les nostres raons. En concret sis raons:

#1 Sí, hi segueix havent silencis mediàtics.

Hi ha temes que fa sis anys eren ignorats i ara apareixen cada dia a les notícies; ha nous mitjans independents que vigilen el poder polític i econòmic; hi ha institucions que s’han tornat més transparents. Però tot i això hi segueix havent temes que han passat desapercebuts, que han estat ignorats o que han estat censurats als mitjans de comunicació convencionals. N’hem detectat més de 30 al llarg de l’any 2015 i creiem que és important donar-los a conèixer. N’hem hagut de triar 12, els que considerem més rellevants, i els hem encarregat a periodistes perquè els investiguin.

#2 Hem contribuït a situar temes a l’agenda pública i volem seguir-ho fent.

Des de la primera edició, l’Anuari ha contribuït a posar sobre la taula qüestions com els desnonaments, la implicació de la família reial al cas Nóos o les subvencions públiques a escoles de l’Opus. Temes que fa anys eren ignorats als mitjans ara hi apareixen sovint. De cara al proper Anuari estem investigant vulneracions dels drets humans a casa nostra, actuacions de grans empreses del nostre país i relacions opaques del poder econòmic amb la política, entre d’altres qüestions. Tant de bo els silencis d’avui siguin les portades de demà.

#3 Ens agrada ser els més lents.

Publicar l’Anuari un cop l’any ens permet tenir més temps per investigar i veure l’any que hem tancat des d’una altra perspectiva. Deixant de banda la voràgine informativa i les notícies que s’obliden d’un dia per l’altre, mirem enrere per explicar des d’una perspectiva crítica allò que podria haver marcat l’actualitat durant el 2015 i no ho va fer.

#4 Amb els reportatges no en tenim prou.

Els reportatges d’investigació sobre temes silenciats són l’espina dorsal de l’Anuari, però també volem posar en relleu altres temes que han estat ignorats o mostrats de manera esbiaixada; i fixar-nos com es financen els mitjans, com tracten determinats temes… Per això, l’Anuari inclourà també un calendari del periodisme crític, infografies i llistes, seguint la línia encetada l’any passat.

#5 Treballem en xarxa.

L’Anuari l’impulsem un grup de periodistes que treballem en xarxa amb una editorial, una cooperativa de periodisme d’investigació, sis universitats, un col·legi professional… Tothom hi posa el seu granet de sorra amb allò que sap fer, però tots ho fem amb ganes de fer possible un periodisme independent, crític i rigorós. Cada any teixim noves aliances amb entitats amb qui fem presentacions arreu del país, organitzacions que col·laboren amb les recompenses i altres col·lectius que ens donen suport per tal que l’Anuari sigui possible.

#6 (i més important) Confiem en la gent.

Creiem que només val la pena fer l’Anuari si hi ha persones interessades en el projecte. I la gent ens demostra cada any que sí, que val la pena tirar-lo endavant. Aquest any no n’ha estat una excepció. Durant les primeres hores de la campanya a Verkami, 74 mecenes hi han (hi heu) aportat més de 2.300 euros, aproximadament un quart del finançament total que demanem. La bona rebuda ens encoratja a seguir endavant amb força. Moltes gràcies!

Tenim 39 dies per endavant per aconseguir els 9.000 euros necessaris. Mentrestant, seguirem reivindicant el periodisme lent i valent. Som-hi!

Elisenda Rovira és la coordinadora de l’AnuariMèdia.cat

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019