Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Avui han coincidit tres notícies que afecten la indústria automobilística i que, relacionades, poden servir d’exemple fins a quin punt existeix una tendència als mitjans a consentir aquest sector, sigui per la seva alta inversió en publicitat, sigui pels potents gabinets de comunicació de les empreses, sigui per la inèrcia informativa o per una combinació d’aquests i altres factors.

1. Avui Público informa d’una filtració de l’Observatori Corporatiu Europeu en la qual es demostra els «estrets llaços entre la Comissió Europea i el lobby automobilístic» que permetria una gran influència d’aquest segon a l’hora de dissenyar les proves sobre les emissions contaminants dels vehicles. Unes proves fetes a mesura de la indústria per tal de «legalitzar» el grau que algunes d’aquestes empreses van realitzar per tal de simular un nivell d’emissions menors a les reals.

Aquest document, que provaria que la Comissió Europea blanqueja el delinqüent en lloc de perseguir-lo no sembla que vagi a convertir-se en un gran escàndol i, ara per ara, només Público informa dels fets.

2. Paral·lelament, Rac1 informa a través d’una piulada que «SEAT cridarà a revisió els cotxes afectats pels motors dièsel trucats durant les pròximes setmanes, sense cap cost pels afectats». La notícia –que a penes pot trobar-se a altres mitjans- va ser publicada d’una forma una mica més àmplia a l’Ara de l’1 de març i gràcies a això va poder-se saber que es calcula que Seat ha venut uns 220.000 cotxes trucats a l’Estat espanyol i fins a 700.000 arreu del món. A pesar del delicte massiu comès per l’empresa amb seu a Martorell, el seguiment fet pels mitjans catalans ha estat més aviat discret i s’ha centrat a recordar la promesa de l’empresa que «no hi ha cap pèrdua de rendiment ni cap aspecte que perjudiqui el vehicle un cop se li desactivi el dispositiu trampós del motor que amagava emissions». Es veu que està contaminant per sobre del que li havien promès no es considera un perjudici.

3. Sí que ha tingut molt més ressò que avui Seat ha anunciat beneficis econòmics per primer cop en vuit anys. La majoria de mitjans s’han fet ressò de la informació de l’empresa –acompanyat de l’anunci del llançament de nous models de cotxes- però en cap de les informacions consultades s’ha vinculat aquesta notícia amb el trucatge de motors.

4. Finalment avui, molts mitjans, sobretot esportius, però no només, han convertit en notícia la publicitat de Renault presentant el nou model de cotxe del seu equip de la Fórmula 1. Aquesta empresa també es troba implicada en el Dieselgate, però, de nou, cap mitjà aprofita per recordar la relació entre indústria automobilística i contaminació i s’informa dels equips de Fórmula 1 com si no fossin aparadors publicitaris d’aquestes companyies amb els que els mitjans col·laboren de forma desinteressada.

Aquest tipus de cobertura, que és l’habitual quan es tracta de la indústria automobilística, pot trobar-se només tres mesos després de la gran cimera del clima de París que havia de «canviar les coses per sempre» i sis mesos després d’un escàndol del Dièselgate del qual pràcticament només n’ha transcendit les conseqüències econòmiques per a les empreses, però no les ambientals i de salut.