Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

publirepsolL’edició de l’Ara pel Camp de Tarragona publicada ahir conté, amb només 16 pàgines, dues notícies –que sumen quatre pàgines- que podríem definir com a amables per a Repsol. El mateix encartat inclou un anunci a pàgina sencera de la mateixa empresa petroliera. Això suposa que quasi un terç de l’encart intercomarcal està destinat a explicar les bondats de Repsol, una empresa amb molt de poder al Camp de Tarragona i que també acumula nombroses denúncies per males pràctiques ambientals i per posar en perill la salut dels habitants de la zona.

El primer reportatge explica la història del renaixement del riu Gaià, amenaçat de mort durant la dècada dels anys 70 després que Repsol construís un embassament per abastir la seva planta de la Pobla de Mafumet i que des de 2010 torna a desembocar al mar –intermitentment- gràcies a un conveni entre l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i la mateixa Repsol per tal de garantir un cabal ecològic mínim. El reportatge està redactat en un to positiu –el que no té per què ser dolent- i dóna veu a totes les parts, inclosa la crítica Plataforma Salvem el Gaià. L’article, però, oblida recordar que el conveni del 2010 només va ser possible després d’anys de lluites i protestes de les entitats veïnals i ecologistes i que aquest només ha «satisfet a mitges» les seves reivindicacions. Lluny de ser una història amb final feliç, el cabal ecològic del Gaià continua sent un motiu de lluita i no està garantit no molt menys, per molt que la situació hagi millorat indiscutiblement.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

fotoplantadaAquest reportatge ve acompanyat d’una fotografia a doble pàgina de la Cinquena Plantada Popular d’arbres al riu Francolí, organitzada per l’Associació Aurora i la Fundació Repsol. De nou ens trobem amb una història positiva que fa goig de cobrir, tant per l’objectiu de l’activitat com per la quantitat de participants –700 segons els organitzadors.

Altre cop, però, comencen els dubtes sobre si pot parlar-se d’una iniciativa social desinteressada o d’una rentada d’imatge d’una gran multinacional contaminant. L’historial de vessaments contaminants de Repsol al riu Francolí és nombrós i les notícies sobre aquests poden trobar-se també a l’Ara, encara que més enllà d’abocaments més o menys puntuals, l’activitat de Repsol al Camp de Tarragona es troba darrere del fet que aquesta sigui una de les zones amb l’aire més contaminat del país i que fins i tot existeix una plataforma ciutadana específicament dedicada a reclamar un aire més net.

És fins i tot probable que tot sigui una casualitat i que els editors de l’encartat no fossin conscients de la pàgina de publicitat que Repsol anava a contractar pel mateix dia que ells publicarien aquests reportatges. Però també pot servir d’exemple perfecte per il·lustrar la influència que grans empreses amb molt de pes en una zona concreta poden arribar a tenir en la premsa local, i les dinàmiques i inèrcies que poden arribar a generar, en les que es fa molt difícil una crítica en profunditat de les activitats empresarials.

Nota: Aquesta anàlisi ha estat possible gràcies a l’avís d’un lector. Podeu fer els vostres propis avisos a la bústia de Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019