Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

abc30-3-16El pas al costat de César Alierta com a màxim directiu de Telefónica obre, comprensiblement, totes les portades de la premsa de paper. De forma preferent a la madrilenya, més secundària a la barcelonina i de forma més intermitent a la valenciana o balear. Però el que més crida l’atenció dels diaris de la capital espanyola no és tant la preeminència de la notícia sinó l’opció de tots els editors per titulars molt semblants i –sempre- clarament apologètics de la tasca d’Alierta.

Així, mentre Barcelona, València o Palma, en general, s’opta per titulars més asèptics –a l’estil «Alierta deixa el càrrec després de 16 anys»- als rotatius de Madrid no han volgut evitar una redacció més interpretativa on les paraules «global», «digital» i «expansió» -utilitzades dues vegades cada una- són les encarregades de donar el missatge.

El País –«Alierta deixa Telefónica després de culminar la seva gran expansió»- i La Razón –«Alierta cedeix el comandament de Telefónica després de la gran expansió»- són els que coincideixen en definir «l’expansió» –un terme amb clares connotacions positives, i més en economia- com el gran llegat del fins ara president.

elmundo30-3-16ABC –«Alierta deixa Telefónica llesta per a la batalla digital global»-, per la seva banda, se centra més en els reptes del futur, però sense oblidar-se d’elogiar Alierta per «deixar llesta Telefónica».

El Mundo –«Telefónica deixa en mans del dofí d’Alierta el canvi digital»- seria potser el diari que optaria per un titular menys elogiós cap a la figura d’Alierta, ja que aquest deixa de ser el subjecte -ara ho és Telefónica en conjunt- i fins i tot podria arribar a deduir-se que el canvi era necessari per afrontar uns nous reptes pels quals l’antiga generació no estaria preparada. Amb tot, la definició de José María Álvarez Pallete com a «dofí d’Alierta» no deixa massa dubtes sobre el continuisme del projecte empresarial.

elpais30-3-16Els perfils laudatoris continuen a les pàgines anteriors: «L’home que va renovar Telefónica», «L’home que millor ha venut la Marca Espanya» o «Alierta anuncia que deixa la presidència de Telefónica». Altra vegada, només El Mundo reserva un petit espai per a les polèmiques que han esquitxat el seu llarg mandat –«César Alierta, el broker que va adaptar Telefónica al segle XXI»-, això sí, limitat al penúltim paràgraf i a alguns dels aspectes més coneguts, com les polèmiques contractacions de personatges com Iñaki Urdangarin, Eduardo Zaplana o Rodrigo Rato. La majoria, com la recent vaga dels treballadors de les empreses subcontractadores d’instal·ladors de Telefónica o les contínues queixes dels consumidors, no han arribat a cap article.

larazon30-3-16A aquesta actitud potser hi ha influït el fet que Telefónica és el cinquè anunciant a mitjans convencionals de l’Estat espanyol o que és accionista de referència de grups mediàtics com Prisa, detall que El Paísqui ha arribat a publicar clara publicitat de l’empresa en forma de notícia– també oblida mencionar.