La policia espanyola estaria «controlant i dosificant» les filtracions sobre el presumpte finançament il·legal de Podemos segons els interessos d’estratègia política i electoral del Partit Popular. L’acusació, molt greu, no la fa Mèdia.cat, sinó El Español, el diari digital fundat i dirigit per Pedro J. Ramírez.

El Español dedica al tema un article i un editorial –se suposa que escrit pel mateix Pedro J. Ramírez- on es denuncia que «existeixen pocs dubtes» sobre aquesta pràctica i que, a més, «en comandaments policials la situació ha causat gran malestar», ja que no només «instrumentalitza» la policia, sinó que podria «perjudicar investigacions en curs». Segons l’article, la veracitat dels documents revelats per ABC encara no està corroborada, ja que «en les últimes setmanes havien sorgit dubtes sobre la versemblança de la rúbrica d’Hugo Chávez».

Per demostrar la seva tesi, a banda dels testimonis de comandaments policials sense identificar, es compara el detall de les filtracions més recents contra Podemos –pagaments d’Iran a la productora propietat de Pablo Iglesias, el vídeo del viatge a Veneçuela emès per Antena 3 o els últims documents- amb la situació política. Així, El Español conclou que les filtracions van aturar-se durant la campanya electoral per «no perjudicar el partit dels cercles per tal que obtingués un bon resultat electoral i col·lateralment fes mal al PSOE»; després van començar a produir-se coincidint sempre amb els acostaments entre Podemos i PSOE per formar govern amb l’objectiu final de sabotejar una possible entesa entre ambdues formacions. I fins i tot es fa esment al «modus operandi» amb què es produirien els lliuraments de documents als periodistes seleccionats.

Resulta, si més no curiosa, aquesta indignació de Pedro J. Ramírez amb les filtracions d’investigacions policials sense concloure i amb interessos polítics partidistes. El novembre del 2012 i en plena campanya electoral al Parlament català El Mundo, llavors dirigit per Ramírez, va publicar uns suposats informes de la UDEF (la unitat de delictes econòmics de la policia espanyola) sobre la corrupció a CDC. Tot i que els informes no eren oficials ni estaven judicialitzats el diari li va donar la màxima credibilitat. Pocs dies després, en saber-se els resultats electorals, Pedro J. Ramírez no s’estava de vantar-se d’haver-hi influït.

portadaEMtriasDos anys després, poc després de la tempestuosa sortida de Ramírez de El Mundo i uns mesos abans de les eleccions municipals, aquest diari va tornar a basar-se en uns esborranys de la UDEF per assegurar que el llavors alcalde de Barcelona, Xavier Trias, tenia un compte a Suïssa. En aquesta ocasió la informació va resultar totalment falsa.

Potser per això hi ha una frase de l’editorial de El Español que resulta reveladora dels motius de l’enuig del seu director: «fins al punt de decidir el mitjà i el moment en què difondrà informacions rellevants».

Aquest cop ABC ha estat el principal beneficiat d’una filtració que assegura que Hugo Chávez va finançar amb set milions d’euros la Fundació CEPS –que el diari bateja com «el germen de Podemos»- entre els anys 2003 i 2011 per tal de «propiciar canvis polítics més afins al govern bolivarià». Tot i això, Podemos no es crearia fins al gener de 2014. El temps dirà si, a més, aquesta resulta basada en evidències, com el de la corrupció a CDC, o es repeteix l’exemple de Trias.