Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Quin és el partit que es troba més situat en el «centre polític» segons les percepcions de la ciutadania? És el mateix al qual els mitjans atorguen aquesta posició privilegiada? Doncs sembla que no. Segons un estudi d’Anna Mascaró i Adrián Becerra, que ha analitzat les notícies polítiques de 12 diaris en castellà de Barcelona i Madrid durant dos anys, conclou que els mitjans tendeixen a situar el centre polític molt més a la dreta del que ho fan els ciutadans.

Per a fer l’estudi s’ha recopilat l’expressió «centre polític» de 8.618 notícies i després s’ha analitzat quantes vegades s’ha relacionat amb cadascun dels principals quatre partits de l’Estat espanyol –PP, PSOE, Ciutadans o Podem- o els seus líders. Aquestes dades s’han comparat amb la ubicació ideològica on la ciutadania ubica aquestes formacions segons les enquestes del CIS. I el resultat és un clar biaix cap a la dreta.

Així, el partit que més clarament s’identifica amb el «centre polític» és el PSOE, on el situen el 55,4% dels enquestats pel CIS –entre els punts 4 i 6 en l’escala de l’1 al 10 d’ubicació ideològica, en la qual 1 és l’extrema esquerra i 10 l’extrema dreta. En canvi el PSOE s’associa amb la centralitat política en menys del 30% de les notícies.

Per la seva banda el PP és vist com un partit de dretes i la seva ubicació mitjana era de 8,2 punts a l’octubre del 2015, pràcticament fregant l’extrema dreta, i només un 9,6% de ciutadans el consideraven de dretes. En canvi els diaris l’associen de forma constant amb el centre, sobretot El País, que ho fa en un 34,26% dels articles. En un percentatge un poc menor, també El Periódico (28%), La Gaceta i La Razón (21%).

Encara que molt a prop d’aquest «centre polític», Ciutadans ha anat escorant-se cap a la dreta en les diferents enquestes del CIS, i a l’octubre de 2015 un 35,8% les persones que el consideraven de centre i la seva mitjana ja era de 6,3 punts, una mica per fora de l’espai que es podria considerar centre pur. Tot i això apareix vinculat a aquest concepte en una abassegadora majoria de notícies: el 50, 11% del total, un 61,33% en el cas de El Mundo, un 60,04 a La Vanguardia i 58,17% a l’ABC.

A Podem li passa una mica el contrari. Encara que hi ha un 10,7% de ciutadans que el situen al centre, només ho fa un 5,2% dels articles, i pràcticament cap peça a diaris com El Español, Libertad Digital o ABC.

L’estudi, publicat per l’empresa de consultoria en comunicació Sibilare, analitza ABC, La Razón, El País, El Mundo, El Español, Libertad Digital, La Gaceta, Público, El Confidencial, El Diario.es, La Vanguardia i El Periódico. També inclou un gràfic interactiu que permet comparar la ubicació del «centre polític» segons cada mitjà amb els resultats del CIS o entre els diferents mitjans.

Així, pot veure’s gràficament com el diari que més escora cap a la dreta la seva percepció de centre és El País o que els qui més situen en aquest espai a Ciutadans són La Vanguardia i El Mundo. El diari que més s’ajusta a la visió de la població és El Confidencial.

A l’estudi també s’alerta sobre la temptació d’acusar únicament als mitjans d’aquest biaix. En unes declaracions del doctor en Ciència Política i professor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Albert Batlle, s’avisa que al darrere també hi ha bona part de les estratègies partidistes. Així, des de l’època d’Aznar, el PP va optar per tractar de presentar-se com una «força de centre», mentre que el PSOE ha intentat reivindicar la seva imatge esquerrana en lloc d’intentar ocupar aquest «centre polític». En bona mesura, els diaris, a l’hora d’ubicar les diferents forces polítiques han respectat l’autodefinició que aquestes feien d’elles mateixes.