Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Aquell reportatge de diumenge al vespre que et deixa sense alè al sofà de casa, l’article que subscriuries tant fil per randa que maldes per no haver-lo escrit tu amb aquella mateixa gràcia, l’exclusiva que t’impacta tant pel que diu com per com de bé ho diu… I quantes vegades correm, per exemple a Twitter, a aplaudir-ho com si ens hi anés la vida?

Plantegem-nos-ho:

Un article/notícia/reportatge que t’ha semblat bo i interessant…

  • a) El comparteixes sempre i en cites/felicites l’autor/a
  • b) El comparteixes amb consideracions: si coneixes l’autor/a, si està publicat al ‘teu’ mitjà o a mitjans amics… i sempre procures citar/felicitar

Repassa els teus darrers 20 tuits:

  • a) N’hi ha més que aplaudeixo que no pas critico
  • b) N’hi ha més que critico que no pas aplaudeixo

Quan has escrit per exemple un article criticant quelcom i això acaba millorant…

  • a) T’espaviles per fer-ne un altre celebrant la millora
  • b) Passes de llarg: tot el que havies de dir sobre el tema ja ho vas dir

En quin cas busques més habilitat, agudesa i creativitat?

  • a) Per felicitar una feina
  • b) Per criticar una feina

Si en les teves respostes predominen les ‘a’, enhorabona! Ens calen més persones com tu que s’esgargamellin per ser altaveus del bon periodisme.

Si en les teves respostes predominen les ‘b’ ara és un bon moment per canviar el xip! Esmercem-nos per positivitzar-ho. Criticar (de forma constructiva) no és només sa sinó que és necessari; criticar de forma visceral i habitual és un mal negoci, sobretot per un mateix i també per aquesta sovint menystinguda professió nostra.

Aplaudim-nos, abracem-nos, felicitem-nos i compartim-nos. I que no ens condicionin en excés antipaties, rivalitats, subvencions, batalles de clics o altres excuses. La feina, quan està ben feta, s’ha de reconèixer i quan ho admetem sense prejudicis ni manies qui més hi guanya és el periodisme i la seva reputació.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.