Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

L’atropellament d’una dona de 70 anys a Barcelona que ara es troba en coma ha rebut important atenció mediàtica. El motiu és que el vehicle que la va ferir va ser una bicicleta, pel que molts mitjans s’han apressat a «obrir» el debat sobre la convivència entre ciclistes i vianants a la capital catalana, en una seqüència dels fets que recorda molt a l’atropellament de la diputada Muriel Casals el gener passat.

bicicletaSi llavors la rellevància pública de la víctima en va justificar en bona mesura l’atenció mediàtica, ara no queda clar el motiu d’aquesta cobertura. El cas més extrem és La Vanguardia, que ha destacat el tema dos dies seguits en portada i li ha dedicat un ampli reportatge especial titulat «La convivència entre vianants i ciclistes grinyola a Barcelona». Però no ha estat l’únic i, per exemple, TV3 emetia una peça al Telenotícies titulada «Dos accidents de bicicleta al dia de mitjana a Barcelona», una dada que, per si sola, no aporta gaire informació però genera la sensació que hi ha molts accidents i es tracta la bicicleta com un problema.

En realitat les xifres diuen una altra cosa. El 2015 hi va haver 27 morts per accidents de trànsit a Barcelona i cap d’ells va ser causat per una bicicleta. En canvi 17 van ser motoristes. Uns altres deu eren vianants atropellats per vehicles de motor. El conjunt d’accidents amb víctimes va ser de 9.095, una mitjana diària de 24,9. Una relació de més d’un a dotze entre els provocats per bicicletes –la notícia de TV3 no especifica que siguin accidents amb ferits, però podem entendre que és així- i els provocats per vehicles de motor. La relació entre desplaçaments dels dos tipus només és d’un a set.

bicicleta

bicicletaAquestes dades de sinistralitat van ser publicats aquest gener per l’Ajuntament de Barcelona i recollits per la majoria de mitjans, que van limitar-se a donar-les. Llavors ningú va trobar necessari «obrir un debat» sobre l’ús de les motos o va entendre que «grinyolava» la convivència entre cotxes i vianants.

Hi pot haver consens en què és necessari un debat sobre l’ús de l’espai públic i la mobilitat a Barcelona. Els primers interessats són els ciclistes, que a bona part de la ciutat encara no tenen un espai ben definit per on passar. Però és significatiu que aquest debat només es proposi quan hi ha un atropellament amb bicicleta i de forma en què es problematitza aquest vehicle en lloc de buscar un enfocament més global.

Un Comentari