Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Fa tres dies el diari econòmic londinenc Financial Times, una de les referències mundials pel que fa a periodisme econòmic publicava un demolidor reportatge sobre El Corte Inglés, la cadena de grans superfícies de la que es diu és el termòmetre de l’economia espanyola.

L’article no només posava en dubte un model de negoci que ha estat hegemònic en la venda al detall durant dècades, sinó que oferia dades molt més indignants per al contribuent mitjà. En resum, si El Corte Inglés ha obtingut benefici els darrers anys, és perquè, com a mínim des de 2011, no paga impostos. I no només, sinó que obté un retorn d’hisenda que el 2015 va ser de 103 milions d’euros i el 2014 de 126 milions. Un escàndol, per cert, que Infolibre ja va publicar el setembre passat sense que hi hagués cap moviment informatiu.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Aquest cop ha passat el mateix, i pràcticament ningú ha ressenyat l’article del Financial Times –hi ha excepcions com Nació Digital o Radiocable-. Es confirma aquell mite que a El Corte Inglés només se li publiquen bones notícies? Una pràctica alimentada, a més, per una generosa política patrocinis a mitjans i periodistes? O potser és simple casualitat i la trepidant actualitat no ha deixat espai per informar sobre les interioritats de la cadena de grans superfícies.

Res més lluny de la realitat, Mèdia.cat ha localitzat, en només tres dies, almenys nou notícies laudatòries, prescindibles o positives per als interessos de la companyia.

1. «Schwarzenegger compra sabates de 90 euros a El Corte Inglés». A La Vanguardia estaven massa ocupats amb fets transcendents com per llegit el Financial Times. Per cert, el detall que el nom de l’empresa si apareix al titular, no com, per exemple, s’enfonsa una fàbrica tèxtil a Bangla Desh.

2. «Sephora serà a tots els centres de El Corte Inglés». Expansión és un diari econòmic que tampoc fa gaire cas a la premsa internacional. En lloc d’això prefereixen publicar una entrevista promocional d’un directiu d’una cadena de botigues de productes de bellesa. Fa només una setmana, però, el que sembla un anunci més que una notícia: «El Corte Inglés ofereix art amb firma al 75% de descompte».

3. «Viajes El Corte Inglés llogarà vaixells al web». Encara que la publicació de notícies-anunci és força habitual a mitjans de tot tipus. Aquest al digital La Voz Libre.

4. «Tot a punt per a l’obertura de la passarel·la de El Corte Inglés». La comunicació entre dues botigues de la cadena. Un tercer exemple, aquest cop a El Correo Vasco.

5. «El Corte Inglés planta cara a Amazon incorporant en deu ciutats més al mes els lliuraments en dues hores». L’endemà que Financial Times avisi del model obsolet de l’empresa davant nous competidors més àgils, El Confidencial Digital publica aquesta exclusiva.

6. «La Generalitat es pren una setmana per planificar com recupera el tancament en festius». Nou capítol de la sèrie de Las Provincias en defensa de l’obertura indiscriminada de grans comerços en festius, una causa en què El Corte Inglés és part implicada i hi té molt a guanyar.

7. «La UC i El Corte Inglés organitzen la cursa popular ‘We are ready’». Més titulars positius per a la cadena, aquest cop gràcies a la seva política de patrocinis d’esdeveniments esportius, una estratègia utilitzada àmpliament. A Eldiario.es de Cantàbria.

8. «Ecovidrio i El Corte Inglés s’uneixen per conscienciar a la societat el Dia Mundial del Reciclatge». Una altra bona notícia a la revista Centros Comerciales.

9. «Dimas Gimeno, la millor oportunitat per a la modernització de El Corte Inglés, segons FT». I pel final, la joia del dia. Una manipulació de l’article de Financial Times on només es destaquen els aspectes positius que assenyala el diari anglès i se’n canvien 180 graus les conclusions, tal com es pot apreciar al titular. Aquesta peça és de El Economista, però està signada per Europa Press, pel que és possible que també es trobi a altres mitjans. Òbviament no ofereix cap enllaç a l’article original.

5 Comentaris

  1. Dani

    “Òbviament no ofereix cap enllaç a l’article original.”

    A mi també m’agradaria un enllaç a l’article al que feu us referiu…

  2. Jose

    Un apunte, que puede ser interesante considerar: El enlace a eldiario.es Cantabria es una pieza de Europa Press, no elaboración propia del medio, y pertenece a la sección “última hora”, donde veo muchos teletipos de Europa Press relacionados con Cantabria. Y el titular es “positivo”, sí, pero igual es un poco pillado por los pelos considerarlo una “alabanza”. Especialmente cuando puede haber un motivo periodístico razonable para hacerse eco de la convocatoria: se trata de un evento que recauda fondos para proyectos de la Universidad de Cantabria (la “UC” del titular) y Cruz Roja Española, como se puede leer en el inicio de la pieza: “Ya está abierta la inscripción (…) a un precio reducido de cinco euros, de los que dos se destinarán a proyectos que desarrolla la universidad y un euro será a beneficio de Cruz Roja Española”).

    Por otra parte, eldiario.es tiene una etiqueta para agrupar sus piezas relacionadas con El Corte Inglés, que se puede consultar en http://www.eldiario.es/temas/el_corte_ingles/ y donde no aparece el enlace de de delegación territorial de Cantabria que enlazan, pero sí bastantes otros que no creo que puedan considerarse “positivos” ni “alabanzas”. Por ejemplo: “El Supremo confirma que El Corte Inglés discrimina económicamente a sus empleadas”, “El Corte Inglés considera factor de riesgo ser inmigrante para conceder su tarjeta de crédito”, “El nuevo director general de El Corte Inglés ha sido candidato de Falange en tres elecciones”, “¿El Corte Inglés se saltó a la torera la fecha de lanzamiento de Super Smash Bros?”, “El Corte Inglés: el mayor empleador privado de España, cuestionado por sus prácticas antisindicales”, “CCOO denuncia persecución sindical en El Corte Inglés”, ”El Gobierno de Cospedal adjudicó seis millones de euros al Corte Inglés tres días antes de las elecciones”, “El Supremo condena a El Corte Inglés por suspender las horas sindicales a una trabajadora”, etc.

    Por si acaso: mi única relación con eldiario.es es que soy suscriptor desde hace tiempo, y recordando algunas piezas “no positivas” (ejem) que han publicado sobre El Corte Inglés me ha llamado la atención su inclusión en esta recopilación. Apunte de hoy aparte, os sigo habitualmente y os leo con mucho interés, gracias por vuestro trabajo.

    • Redacció

      Hola Jose, gràcies pel comentari que a més té bona part de raó. La qüestió no és que la notícia en si no sigui justificable, que probablement ho és, sinó que era un bon exemple del màrqueting “social” de El Corte Inglés, patrocinant esdeveniments d’aquest tipus per aconseguir notícies positives. Al final, per una cosa o altra, cada dia ens trobem múltiples exemples similars i en canvi costa molt -però casos hi ha, com els que enllacem- trobar les noticies negatives.