Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Acostumo a escriure sobre recerca. Les principals revistes científiques, com Nature i Science, cada setmana ens ofereixen alguns dels articles que publiquen sota embargament. Aquesta deferència ens permet treballar amb uns dies d’antelació i buscar-nos fonts pròpies per contrastar els treballs.

La investigació sempre va acompanyada d’una nota de premsa per facilitar la comprensió de la troballa als periodistes. A banda del comunicat, alguns articles també van acompanyats d’imatges, vídeos i àudios. Les persones que treballen al departament de premsa de les revistes, centres de recerca i instituts d’investigació saben que aquests recursos ens poden influenciar a l’hora de cobrir una notícia.

Però fa unes setmanes vaig al·lucinar.

Com és habitual a principis de setmana, entro amb les meves claus d’accés a la secció per a periodistes de les revistes científiques. Començo a remenar i deixo de parpellejar quan veig que una de les investigacions porta un GIF com a material addicional. Un GIF!!!

Vaig compartir la meva sorpresa a Twitter, però per alguns anava tard. Em va contestar una col·lega que treballa al departament de premsa de la Universitat de Rochester (Estats Units) per dir-me que ella ja havia fet alguna nota de premsa així, perquè era molt més útil per les xarxes socials.

Ja ho veieu. Ja no n’hi ha prou amb les notes de premsa, l’àudio amb talls de veu, les fotografies o els vídeos. Ara també volem GIF! Alguns mitjans digitals, com BuzzFeed, els utilitzen de forma regular per informar. Ara cal dominar un nou idioma per arribar a l’audiència.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.