La Unió Europea està en fase de redacció dels esborranys de les directives que regularan la neutralitat d’Internet. En altres paraules, està dissenyant el futur legal de la xarxa a Europa. Un procés que està passant força desapercebut als mitjans a pesar de les immenses repercussions que tindrà a la vida quotidiana de les persones, i també per als drets a la lliure informació i expressió, que avui en dia passen de forma imprescindible per Internet.

La coalició Save the Internet, una xarxa d’ONG, plataformes ciutadanes i associacions d’internautes de tota la UE –representada al nostre país en bona mesura per Xnet– fa mesos que segueix de prop tot el procés legislatiu per tal de pressionar per assegurar-se que el resultat final garanteix la neutralitat d’Internet, o sigui aquell dret que tots els usuaris, tant internautes com webs i blogs tinguin els mateixos drets digitals, independentment de la capacitat econòmica.

Per ara han caigut algunes de les exigències de les companyies de telecomunicacions i que representaven una violació més greu dels drets dels internautes han caigut dels esborranys, com ara el bloqueig o alentiment arbitrari de webs –que per exemple no paguessin una comissió per un millor servei.

Tot i així, Save The Internet ha detectat tres greus amenaces a la neutralitat d’Internet que continuen vigents:

1. «Zero Rating». És una pràctica comercial en la qual les dades descarregades de certes aplicacions o serveis no es comptabilitzen en el límit mensual de descàrrega del client. Sembla així que la companyia estigui oferint descomptes, però al mateix temps això li dóna molt de poder sobre quines aplicacions o serveis utilitzarà l’usuari, i òbviament el dirigiran cap als serveis propis o dels seus socis, perjudicant les noves empreses o les més petites i limitant la innovació. Si bé tècnicament és diferent del bloqueig o alentiment de determinades webs, a la pràctica el resultat és similar.

Segons Save The Internet aquesta pràctica té, a més, una altra conseqüència negativa per a l’usuari: com les companyies ja «regalen» part de les dades no tenen incentius per millorar les seves ofertes. Països com Holanda o Eslovènia, on les pràctiques de «Zero Rating» estan expressament prohibides per llei les empreses de telecomunicacions han incrementat sensiblement les dades disponibles en els contractes.

2. Gestió de trànsit. Permet als proveïdors d’Internet gestionar el trànsit a les seves xarxes, donant prioritat a certes comunicacions i alentint-ne d’altres. La gestió de trànsit és inevitable, però s’ha d’aplicar només en circumstàncies excepcionals i tractar per igual totes les aplicacions. Si això no es fa, les companyies de telecomunicacions podrien decidir si donar prioritat als vídeos per sobre de la música, pel que els oients de música per Internet podrien patir talls o aturades. A més, les dades encriptades –i que per tant no se sap que contenen- passen de forma sistemàtica a la «via lenta». Aquesta desincentivació de l’encriptat suposa –recorda Save the Internet- un perill afegit a la privacitat a la xarxa.

Per això la plataforma demana que la gestió de trànsit sigui neutral, excepcional i que respecti la lliure competència i les eleccions de l’usuari.

3. Serveis especialitzats. Són tots aquells serveis als quals el proveïdor d’Internet li atorga una qualitat addicional i, per tant, consumeixen més amplada de banda. Per tant, aquest proveïdor s’ha d’assegurar que hi ha suficient capacitat per què la qualitat de l’accés normal no es vegi degradada. Això ha de ser verificat per un servei regulador, ja que és possible que els proveïdors es limitin a donar una prioritat a aquests serveis, emprant l’amplada de banda ja contractat, pel que estarien cobrant més pel mateix servei.

La generalització d’uns falsos «serveis especialitzats» a la pràctica comportarien no un augment de la qualitat de la connexió, sinó una priorització d’uns serveis respecte a uns altres, que en definitiva és la xarxa a dues velocitats, principal amenaça de la neutralitat d’Internet i objectiu indissimulat de les operadores de telecomunicacions.

Save The Internet ha organitzat una campanya a escala europea per tal de pressionar als legisladors per tal que escoltin les seves demandes.