La tergiversació de la protesta contra les retallades que el dijous 16 van protagonitzar entre 200 i 500 docents ha indignat els protagonistes de la mobilització.

Catalunya Ràdio va titular originalment la notícia al seu web amb un inconfusible «Un grup de docents escridassen diputats de la CUP, de CSQP per les retallades». El breu text que acompanya aquest titular especifica que «Prop de 500 docents que s’havien concentrat davant del Parlament per exigir que no es facin més retallades han escridassat diputats de la CUP, de Catalunya Sí que es Pot, acusant-los de no haver afavorit l’aprovació dels pressupostos, que preveien destinar 211 milions d’euros per donar suport a necessitats especials».

En la mateixa línia, però matisant una mica més les paraules, el 324 va titular que «Uns 200 docents es concentren al Parlament contra la reducció de recursos humans». Al subtítol s’afegeix que «Alguns manifestants han escridassat diputats de la CUP i CSQP perquè els fan corresponsables que no s’inverteixi més en educació, com estava previst».

Aquesta explicació coincideix fil per randa amb l’argumentari de Junts pel Sí, que argüeix que les retallades en educació són a causa de la pròrroga dels pressupostos obligada després que el govern no aconseguís la majoria parlamentària suficient per aprovar els nous.

Però, aquesta no és la lectura dels convocants de la protesta, que consideren aquest argument com una «excusa», critiquen el manteniment dels concerts econòmics a escoles d’elit i fan responsables al govern i a la consellera d’Educació, Meritxell Ruiz, de forma pràcticament exclusiva de les retallades.

La suposada escridassada als diputats opositors tampoc pot sentir-se a l’àudio que acompanya ambdues notícies, tot i que aquesta seria el fet més rellevant de la notícia segons el titular. A la ràdio tan sols se sent un genèric «prou retallades» i es recullen declaracions de representants de diferents escoles explicant com els afecta les retallades als seus centres. El tall de veu seleccionat tampoc permet sentir els crits demanant la dimissió de Ruiz que si han estat recollits en vídeos penjats pels manifestants a les xarxes.

Ja el mateix divendres diferents participants de la protesta van queixar-se a les xarxes socials d’aquesta manipulació. Més endavant l’Assemblea Gorga –una de les entitats convocants- va emetre un comunicat públic denunciant que en cap cas la seva havia estat una mobilització en contra de la CUP o CSQP.

Catalunya Ràdio ha rectificat parcialment -sense avisar els lectors- el titular original afegint-hi «i a la consellera d’Ensenyament» darrere dels grups parlamentaris citats. Un matís que si bé redueix el grau de manipulació de la primera versió, no deixa de posar en el mateix nivell la protesta contra un i altres actors, el que tampoc seria cert, sempre segons allò que han declarat participants i organitzadors de la concentració.

No és la primera vegada que el moviment en defensa de l’ensenyament públic mostra el seu desencant i enuig amb els mitjans de comunicació públics catalans. Els diferents canals de la CCMA van practicar una apagada informativa pràcticament total al veto a la tramitació a la ILP d’educació el passat maig. Llavors, Junts pel Sí i el PP van unir els seus vots per impedir que la Iniciativa Legislativa Popular avalada per 95.000 signatures pogués ni tan sols ser debatuda en el ple de la cambra.

També el col·lectiu d’escoles que promouen la insubmissió a la LOMCE van queixar-se del menysteniment de TV3 a la seva mobilització.

Aquesta no és la primera vegada que un mitjà de comunicació manipula una protesta contra les retallades per tal de fer veure que estan en contra d’alguna altra cosa. Ho va fer, per exemple, La Sexta el novembre del 2015, quan va assegurar que una protesta de funcionaris era «contra la independència» quan en realitat es tractava d’un tema purament laboral.

Un Comentari