La Vanguardia ha decidit convertir el Dia sense Cotxes de Barcelona en un problema. El Dia Sense Cotxes se celebra a una seixantena de municipis de Catalunya i a centenars d’Europa des de fa anys i sempre havia gaudit d’una cobertura més aviat positiva, més pels seus efectes sensibilitzadors que per la reducció real del trànsit. Al cap i a la fi no deixa de ser una mesura simbòlica i puntual.

dia sense cotxesEnguany, però, aquesta jornada a Barcelona –i només a Barcelona- serà «complicada». I La Vanguardia ho ha decidit abans de saber-ne el desenvolupament. A la portada d’avui el diari ja avisa d’aquesta previsió de complicació. I en pàgines interiors ofereix una «guia per a sobreviure al dia sense cotxes a Barcelona» i informa de la «improvisació i manca d’informació». Una afirmació que obre el titular i el primer paràgraf i que es basa en «alguns transportistes». Les fonts i dades oficials –sempre preferides per La Vanguardia– asseguren tot el contrari. En dies anteriors ja avisava, de forma indirecta, del risc de col·lapse a la ciutat. No sembla que per ara aquestes previsions s’estiguin complint.

Una repassada a l’hemeroteca del diari mostra com les experiències passades no apunten en cap cas al tremendisme que ha previst per avui. L’any passat, quan va recuperar-se la iniciativa, Barcelona «va celebrar» el Dia Sense Cotxes i «va gaudir» de l’absència de vehicles. I tot això va suposar una reducció de la contaminació a la meitat en comparació d’un dia normal.

I una altra anècdota. Quan fa dotze anys l’alcalde Joan Clos va decidir prescindir del Dia Sense Cotxes, el cap de l’oposició, Xavier Trias va protestar i va acusar el batlle de no creure-hi.