Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Set de Setembre, set del nou setmanari digital impulsat per la cooperativa de comunicació Dies d’Agost. Moltes ganes de conèixer aquesta nova aportació de periodisme crític de la mà de la Sara Blázquez i el Josep Comajoan, dos grans professionals del periodisme de proximitat a Osona i més enllà.

L’aventura, iniciada a través de Verkami, ha aconseguit, en només tres dies, assolir l’objectiu que els promotors s’havien fixat per arrancar: 7.000 euros. La gran resposta que han tingut els ha esperonat, en els 32 dies que els queden de micromecenatge, a proposar-se nous reptes. Han sortit mecenes de sota les pedres i això, crec que respon a la necessitat que hi ha a la societat catalana de mitjans fets des d’un periodisme reflexiu, que investigui, que contrasti, que doni dades, que vagi més enllà dels mitjans convencionals. Tenim set de periodisme crític. Ens calen més mitjans que mostrin el ventall amplíssim de propostes i veus incòmodes pel sistema que mai apareixen als grans mitjans, les alternatives econòmiques al capitalisme així com els nous moviments i tendències socials que qüestionen, tot allò considerat “normal”. El periodisme que proposa Setembre es defineix per una amplitud de mires sobre la cultura, més enllà dels productes de consum i els circuits comercials i l’entén com el conjunt d’expressions populars i de base que configuren “un grup, un col·lectiu, un poble o tota la nació”.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Setembre és un projecte pensat des del periodisme local, comarcal, de proximitat, però no vol tenir cap límit, “sense fronteres físiques ni mentals”, -diuen els seus impulsors. Es proposen fer un periodisme al servei de les persones i no dels interessos econòmics, sense hipoteques de cap mena i per això, des del minut zero, han apostat pel microfinançament, pel tret de sortida i pels subscriptors, per poder-ne assegurar la continuïtat.

El que és segur, coneixent les persones que hi ha al darrere, és que Setembre farà el producte reposat que anuncien i sabrà destriar el gra de la palla. Que fugiran, perquè així ho han dit, del periodisme de declaracions i contradeclaracions, de les notes de premsa i convocatòries dels gabinets de comunicació d’institucions, empreses, partits, sindicats i de les organitzacions amb un bon calaix que els asseguri la presència als mitjans.

En definitiva, que d’aquí a uns dies, gaudirem d’un nou mitjà fet des del periodisme que vol “fiscalitzar la realitat amb visió crítica”, com ja fa un temps que fa el Crític, una aventura que va començar ara fa dos anys i que s’ha consolidat gràcies als subscriptors i lectors i que s’ha fet un lloc destacat en el periodisme d’investigació (n’hi ha cap altre? -es preguntava Ramon Barnils i ens seguim preguntant encara ara.)

Però com que si que n’hi ha un altre que, sota l’etiqueta de periodisme, fa informació oblidant-se del codi deontològic o renunciant als principis de la professió, l’imminent sortida de Setembre, es converteix en una molt bona notícia que assenyala el camí dels mitjans que han de venir.

Carles Solà

 

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019