Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

La dictadura del clic podria estar arribant al principi de la seva fi. I un dels primers senyals del canvi de règim té a veure amb les fotos de pits i culs.

El digital Vozpópuli ho ha explicat en veu alta. Cinc anys després de la seva creació, elimina les fotos de dones amb poca roba de la secció d’Esports. Potser no és el primer mitjà que fa aquest pas, però en plena guerra d’audiències l’anunci és significatiu. Segons el director, Miguel Alba, les “noies” constituïen “un contingut excel·lent en trànsit però que llastava el menú informatiu de la resta de la secció”.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Trànsit. La paraula màgica. Ja sabem que els mitjans digitals necessiten el màxim de visites i de vegades les busquen a qualsevol preu. Per això, masclisme i ‘clickbaiting’ van sovint de la mà. Les imatges de dones semidespullades acostumen a funcionar per fer que els lectors facin clic a la notícia.

Mica en mica, però, resulta que hi ha altres elements a l’equació. Tenir molts clics no equival a ser influent. I menys quan les estratègies per aconseguir aquests clics resten rigor i credibilitat al mitjà. A l’horitzó hi ha una manera de quantificar l’audiència que es fixa més en el perfil de l’usuari, la fidelitat del lector o en el temps de permanència a la pàgina. Segons el mateix Alba, “les sospites sobre les xifres d’audiència de determinats mitjans digitals, milionàries en mètriques però pràcticament nul·les en influència, han posat en solfa els anunciants que han començat a donar el pas de premiar la qualitat sobre la quantitat”.

Prescindir dels pits i els culs, doncs, no és –o no és només- una qüestió moral. És, sobretot, una decisió econòmica i, especialment, de reputació. De buscar la testosterona a parlar de “cosificar” a la primera línia. Ara ens queda esperar assegudes que altres mitjans –especialment els diaris esportius més consolidats- s’animin a fer el mateix pas.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

2 Comentaris

    • Elisenda Rovira

      Ostres, m’havia passat per alt. Gràcies per l’apunt!