football leaksEl titular del Jutjat d’Instrucció número 2 de Madrid, Arturo Zamarriego, ha prohibit publicar qualsevol informació relacionada amb l’escàndol d’evasió fiscal massiva de diferents jugadors i entrenadors de futbol, molts d’ells vinculats al Reial Madrid. Si no fos prou escàndol que un jutge tractés d’evitar una investigació periodística sobre un tema tan sensible com el frau fiscal, el magistrat ha ampliat l’ordre als dotze mitjans de diferents països europeus que col·laboren en la investigació endegada pel portal Football Leaks. És la primera vegada que un jutge tracta d’imposar una mesura de censura a una escala continental.

La prohibició ha causat estupor i indignació entre els mitjans europeus afectats. També podria suposar-se una dura resposta dels principals mitjans de l’Estat espanyol, però no ha estat així. A banda de El Mundo –directament afectat- qui ha dedicat la portada d’avui i un editorial, la resta de diaris impresos a Madrid no semblen haver-se assabentat de la notícia. El País –com La Razón– no només no es refereixen a la censura sinó que ni tan sols mencionen l’escàndol d’evasió fiscal. L’ABC sí que ho fa però en petit i de forma asèptica. Una reacció que contrasta poderosament amb l’onada d’indignació i defensa del prestigi professional que va recórrer les redaccions després que Pablo Iglesias li faltés el respecte a un periodista durant una conferència.

football leaksTambé han passat de puntetes sobre el tema els principals programes esportius audiovisuals. I això a pesar de les hores i hores de tertúlia destinades a analitzar el món del futbol. Per posar un exemple, a El Chiringuito de Jugones, Eduardo Inda –que en el mateix programa li preguntaven sense ironia si era «el millor periodista d’investigació d’Espanya»- li treia ferro a l’assumpte i posava en dubte la seva rellevància.

Més recorregut ha tingut el tema a la premsa digital –especialment El Confidencial i Infolibre, que han apostat molt fort pel tema- i també a la de Barcelona, que potser buscava revenja per l’espectacular cobertura del judici a Messi feta des de Madrid. Precisament La Vanguardia s’apunta, a la portada d’avui, a la tesi d’un doble raser de l’Agència Tributària a l’hora de perseguir jugadors del Barça o del Madrid defensada de fat temps pels teòrics culers de la conspiració.

Portades per a informar o per atacar?

Precisament una anàlisi de la cobertura dels escàndols Messi i Ronaldo a la premsa esportiva de Barcelona i Madrid no deixa en massa bon paper cap de les dues. En tots dos casos, els diaris de cada ciutat han intentat protegir els interessos del club per damunt dels criteris periodístics, però en canvi han destacat enormement els escàndols del rival. Com mostren aquestes portades de Marca i Mundo Deportivo corresponents al dia en que van fer-se públiques les acusacions contra un o altre futbolista.

football leaksfootball leaks

football leaks football leaks