Declaració de PalmaDeclaració de PalmaAhir els consellers de cultura de les Illes Balears, Ruth Mateu, el País Valencià, Vicent Marzà, i Catalunya, Santi Vila, van signar l’anomenada Declaració de Palma per tal d’enfortir els lligams lingüístics i culturals entre els tres territoris.

El «corredor mediterrani cultural», com l’ha definit Marzà suposa fer passos concrets cap a la creació d’un mercat cultural comú –festivals musicals, distribució editorial i cinematogràfica o col·laboració museística-, compatibilitzar el sistema d’acreditació de títols lingüístics o consolidar l’Institut Ramon Llull de promoció internacional del català.

La iniciativa és un pas més en la creació d’un espai cultural i lingüístic comú que permeti garantir una producció cultural i un reforçament de la llengua compartida. Però sobretot suposa l’estrena d’una nova política de col·laboració que enterra dècades de bloqueig i incomprensió.

Declaració de PalmaDeclaració de PalmaAmb tot, no sembla que aquesta sensació de «fita històrica» hagi arribat a les redaccions dels diaris. Entre la premsa impresa a Barcelona, només El Punt Avui destaca la notícia en portada. El fet que La Vanguardia hagi optat per encarregar a la redacció valenciana el seguiment de la història també dóna pistes sobre l’interès que ha despertat a Barcelona. L’Ara ha anomenat «d’històric» l’acord, però amb tot no ho ha inclòs a la portada.

A Palma, malgrat que la notícia s’hi va succeir allí, només ho destaca Última Hora mentre Diario de Mallorca ho evita. Al País Valencià ho fan dos diaris: Castellón al Día –on és el titular principal i conté un bon text introductori- i Las Provincias, amb un titular que retorça l’objectiu de la Declaració per destacar-ne només que es fa amb el «catalanisme sobiranista». Una línia de condemnar qualsevol col·laboració amb Catalunya per ser sospitosa de «separatisme» que el diari està intensificant últimament.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#EncomanemPeriodisme, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2018