No arranquen les Falles a València sense la Crida, ni sense la presentació de resultats de Mercadona. Amb permís de la festa gran de la ciutat, el dia en què Juan Roig revela els comptes anuals de la cadena de supermercats és per a molts periodistes i mitjans –valencians i de tot l’Estat espanyol- un dia gran i així ho reflecteixen a les  seves planes, ondes i pantalles.

Però, si fa uns anys Mèdia.cat se centrà en la reproducció acrítica que els mitjans en fan de la informació presentada en la calculada convocatòria de premsa que Roig ofereix cada any, aquesta vegada l’enfocament és sobre com ha sigut enguany la cobertura a Twitter d’una roda de premsa que s’ha convertit en tot un esdeveniment en què cal estar i que es noti.

Així les coses, per a la majoria de mitjans, com ara el digital Valencia Plaza o els diaris clàssics Levante i Las Provincias, la dada dels resultats de Mercadona, s’eleva fins i tot a una informació d’última hora -d’aquelles imprevistes i dignes de donar amb certa celeritat- i així ho reflectien als seus perfils amb el hashtag #ÚLTIMAHORA, una etiqueta que competia amb la publicació de les dades de l’atur del mes o la prohibició d’un jutge de deixar circular l’autobús de la campanya transfòbica de Hazte oír.

Una “notícia d’última hora”, que dóna per cinc o sis titulars

Era el cas del compte oficial de Levante-EMV, que va fer la primera piulada donant informació “d’última hora” sobre els resultats de Mercadona a les 10.53 hores. La roda de premsa havia començat al voltant de les 10.25 hores i s’allargaria poc menys d’una hora. Dos tuits i 9 minuts després, a les 11.03 hores piulava una altra vegada la notícia, ampliant-hi informació. A les 11.05 hores Levante-EMV piulava de nou, aquest cop fent menció expressa al compte oficial de Mercadona i als nous llocs de feina que l’empresa presumia d’haver creat, mentre que a les 11:20 hores arribava la quarta piulada, recordant els seguidors del diari la dada dels beneficis empresarials de la companyia.

La cadència amb aquests quatre tuits anà així: una piulada sobre Mercadona s’intercalava amb altres dues d’informacions de temàtica diferent al timeline del diari.

A les 12.20 hores, era el torn de piular des del compte de la secció d’Economia, tuit que el compte oficial del diari també repiulà. A les 12.44 hores, Levante-EMV torna a piular.

A partir d’ací, el timeline de Levante-EMV es va relaxar amb el tema Mercadona, i a les 15.18 hores encara donava un altre titular sobre la mateixa roda de premsa. I, encara, una vuitena piulada al respecte, passades les 17.00 hores.

Per a Las Provincias, la dada de facturació de l’empresa també era una informació d’última hora i així la va etiquetar al seu primer tuit del dia, a les 10.56 hores. A les 11.14 hores, el diari de Vocento arreplegava ja la informació sobre els salaris de les caixeres dels supermercats. Una notícia vestida convenientment que pràcticament tots els mitjans van comprar, però les dades de la qual alguns usuaris de la xarxa van posar en qüestió ràpidament. A les 11.22 hores, Las Provincias explicava els seus seguidors com són els nous establiments de la cadena. I a les 11:44 hores, que Mercadona vendrà a partir d’ara cuixot tallat a ganivet. Dos tuits més a les 12.25 i a les 12.40 hores. A les 20.15, Las Provincias rematava la cobertura tuitaire del dia per a Mercadona atorgant en una piulada la categoria de “foto del dia” a la fotografia de Juan Roig amb la seva directiva, que l’empresa acostuma a muntar a la roda de premsa de cada any.

Un dia històric on tothom vol eixir a la foto

Pràcticament a la mateixa hora de la roda de premsa de Mercadona, la periodista Empar Marco compareixia a Les Corts per explicar el seu model per a la nova radiotelevisió pública valenciana, òrgan per a la qual aquell mateix matí va ser ratificada com a directora general.

En canvi, de presentacions de resultats empresarials, n’hi ha desenes cada dia. No obstant això, per a la majoria de mitjans valencians, tal com explica el seu desplegament i cobertura a les seves xarxes i planes del dia posterior, la notícia del dia era la presentació de resultats d’una empresa. Una roda de premsa que òbviament té lloc cada any i que, en cas de no assistir-hi, podria resoldre’s fàcilment amb la informació empresarial que la cadena de supermercats prepara i distribueix igualment. Però la convocatòria de presentació de resultats de Mercadona, tal com ha quedat palès, no és una roda de premsa més.

Prova de què per als mitjans és molt important ser-hi (i dir que hi són) a aquesta roda de premsa, és la piulada de Xavier Borras, director de El Mundo al País Valencià, amb fotografia inclosa (encara que sigui borrosa) i les sis piulades posteriors que va fer durant la presentació de resultats. Per part del diari El Mundo, hi havia també a la mateixa roda de premsa, almenys un redactor de la secció d’Economia de València, i una altra redactora d’Economia desplaçada des de Madrid.

També hi era a la presentació de resultats de Mercadona el delegat de La Vanguardia a València Salvador Enguix. Abans fins i tot que comencés la conferència, al periodista li va semblar transcendent piular que “per primera vegada en la història” hi hauria periodistes portuguesos a la roda de premsa de Mercadona.

El dia posterior a la presentació de resultats de l’empresa, cap dels articles que en donaven compte, portaven a l’avanttítol l’advertència: ‘Contingut patrocinat’.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019